0 613 visningar

17 svar

Några nötter

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 06:50

I tisdags fick jag den här – i skick som på bilderna. Jag besökte bums platsen, ”vägkantsgräsmatta”/vedkapningsplats med gräs, maskrosor, rölleka och kapspån men hittade ingen mer.
Kan det vara Stropharia coronilla, veckad kragskivling? De enda vecken ska finnas på ringen – som inte finns med!

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 06:53

Däremot hittade jag ngt annat; åtta små, lite fjälliga champinjoner på uppfart mot gård. De såg ut som ängschampinjoner; det var bara det att de luktade mycket starkt och mycket vedervärdigt vidrigt och rodnade tydligt – och ringen hade försvunnit när hatten vecklade ut sig!  Hittar ingen som uppfyller dessa ”krav”! Någon som vet?

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 06:54

De stinkande hemma på ett 5mm-papper.

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 06:55

Ett trevligare fynd på närliggande gräsochmossmatta var ett gäng vanliga strävsoppar/björksoppar, i olika färgschatteringar, från ett eller flera mycel…

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 06:57

Äh, de var så många och fina att de är värda några bilder till!

0

Svampnörden

19 aug 2011 kl. 07:34

Kan inte hjälpa dig med vilka svampar det är men de två sista inläggen innehöll fantastiskt fina bilder!

0

Lena M

19 aug 2011 kl. 08:13

Nyfiken på champinjonen, jag hittar inte heller någon som stämmer mot beskrivningen.

0

Irene A

19 aug 2011 kl. 08:32

Rodnande och illaluktande champinjoner hittar man i bernardii-gruppen.
Agaricus maleolens är en av de småväxta. Därmed inte sagt att det är den, jag kan dem för dåligt..

0

Peter i NV-skåne

19 aug 2011 kl. 08:42

I “Svampar i naturen” av Persson o Nilsson finns beskrivet den vita vägchampinjonen och karbolchampinjon den senare skall bli väldigt gul om man skrapar den. Båda luktar illa. Skulle, i alla anspråkslöshet, vilja tippa på den första. Enligt teckningarna finns antydan till dubbla ringar. (framgår iofs inte av bilderna Du skickat) Står som oätlig. Jag tror jag hittat sådana vid några tillfällen och det finns inget i doften som lockar till att äta av den.

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 09:37

Tack för kommentarer.
A. bernardii var den jag kom närmast, men dubbel ring verkar inte stämma på min. De två hemtagna är torkade för vidare äventyr och jag kanske hämtar fler “före syndafloden” - som väl som vanligt går oss förbi.:(

0

Svampnörden

19 aug 2011 kl. 11:04

Syndafloden? Vad kallar du det i Uppsala? Det låter som regn! Stockholm är ju nästan snustorrt förutom en liten skvätt igår.

0

Irene A

19 aug 2011 kl. 11:55

Vägchampinjon har jag svårt att tro. Den luktar ju gott, åtminstone som ung.

0

Hans Myhre

19 aug 2011 kl. 14:33

Nei, ikke A. bernardii.Men kanskje A. maleolens eller A. pequinii. Jeg har samme problem som Irene. Man ser disse artene sjelden og da er det vanskelig å identifisere dem ut fra et bilde når det ikke er med en fullstendig beskrivelse.

0

Karl S

19 aug 2011 kl. 19:23

Jag tycker din kragis ser ut precis som Stropharia coronilla.

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2011 kl. 19:41

Tack och roligt, Karl! Eftersom jag vet var den bor ska jag försöka få se en komplett - med ring. Bara 2 artportalfynd i Uppsala k:n, 4 i Uppland. Hoppas!

0

Hans v E

19 aug 2011 kl. 23:06

Rinden är ju med - i bitar. Den liknar veckad kragskivlings. Men den orangea hatten talar ju för den sällsynta rödkragingen - Stropholoma aurantiaca!

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2011 kl. 04:54

Jag har ansett att det som du Hans kallar ringbitar bara är trasdelar av skivorna. Hattfärgen är riktigt återgiven och stämmer - på min bildskärm - med den som Stropharia coronilla ska ha. Det är jag ganska nöjd med! ;) Resterna (den var mycket svårt larväten) är sparade/torkade.

0

Tony S

20 aug 2011 kl. 10:42

Visst finns där en bit ring med på bilderna, ingen tvekan om veckad kragskivling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone