I tisdags fick jag den här – i skick som på bilderna. Jag besökte bums platsen, ”vägkantsgräsmatta”/vedkapningsplats med gräs, maskrosor, rölleka och kapspån men hittade ingen mer.
Kan det vara Stropharia coronilla, veckad kragskivling? De enda vecken ska finnas på ringen – som inte finns med!
Däremot hittade jag ngt annat; åtta små, lite fjälliga champinjoner på uppfart mot gård. De såg ut som ängschampinjoner; det var bara det att de luktade mycket starkt och mycket vedervärdigt vidrigt och rodnade tydligt – och ringen hade försvunnit när hatten vecklade ut sig! Hittar ingen som uppfyller dessa ”krav”! Någon som vet?
I “Svampar i naturen” av Persson o Nilsson finns beskrivet den vita vägchampinjonen och karbolchampinjon den senare skall bli väldigt gul om man skrapar den. Båda luktar illa. Skulle, i alla anspråkslöshet, vilja tippa på den första. Enligt teckningarna finns antydan till dubbla ringar. (framgår iofs inte av bilderna Du skickat) Står som oätlig. Jag tror jag hittat sådana vid några tillfällen och det finns inget i doften som lockar till att äta av den.
Jag har ansett att det som du Hans kallar ringbitar bara är trasdelar av skivorna. Hattfärgen är riktigt återgiven och stämmer - på min bildskärm - med den som Stropharia coronilla ska ha. Det är jag ganska nöjd med! ;) Resterna (den var mycket svårt larväten) är sparade/torkade.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.