0 40775 visningar

14 svar

Hur tillagar ni svart trumpetsvamp?

Elisabeth Jansson

22 aug 2011 kl. 23:39

Alla är som galna efter den här svampen och jag vet inte vad jag gjort för fel när jag tillagat den.
Jag tar bort foten och klipper med saxen till mindre delar (saxen använder jag till att få mindre bitar av kantarellerna i stekpannan) steker sedan i smör och saltar.
Första gången jag åt den tyckte jag konsistensen var som papper.
Andra gången hade jag den i en maträtt jag minns inte vilken och då var den okej!
Om man torkat den,hur gör man då?
Och hur äter ni den?

Sägs att det ska smaka päron men det tycker jag inte!
Den är ju ganska lättplockad, i år har jag bestämt mig för att plocka och ta reda på den,annars har jag brukat ge bort den,om jag ångrar mig kan jag ju ge bort torkad eller sälja.

Hos mig växer den i granskog där det finns hassel och platserna blir fler och de sista åren har det varit ganska gott om den!

0

Gustav.S

23 aug 2011 kl. 01:35

Torka den och använd i gräddsås där du smular ned den och puttra länge,reducera grädden med 50% salt o peppar,jättegod sås,annars kan du göra köttfärssås där du låter torkade och smulade svarta trumpetsvampar puttra med länge.

0

Tina Nordberg

23 aug 2011 kl. 09:33

Som föregående, sedan åker den med lite varstans som krydda.

0

Lilla My

23 aug 2011 kl. 10:45

Den är god i redda soppor :)

0

Svampgalen

23 aug 2011 kl. 22:23

Svart trumpet en läckerhet
Torr som papper = jag tror trattarna varit för stora, då viker dom ut sig och torkar, dom ska kännas lätt fuktiga när du plockar
jag torkar i rejäla bitar i min svamptork, 1,5 timme med full tork
Njut av dem i en sås till grillad entrecote, svagt färgad av soja…gästerna kommer tro du har tryffel i såsen lycka till

0

Tobbe T

25 aug 2011 kl. 13:05

Torkad: blötlägg ca 20 minuter i 50-gradigt vatten. SILA SEDAN BORT blötläggningsvattnet, det ska INTE användas (smma sak gäller för övrigt Rödgul Trumpetsvamp). Sen beror det på vad slags rätt du ska göra. Använd riktigt smör och grädde. Tre kryddor räcker: salt, lite svartpeppar och en liten nypa socker. Absolut inte soja (om man inte vill att det ska smaka soja, förstås).

0

Gunilla

25 aug 2011 kl. 14:48

Jag har stekt i smör tidigare, men tyckt att det är så där. Testade att steka i olivolja istället, och blev frälst.

0

Irene A

27 aug 2011 kl. 11:54

Tobbe T, du måste förklara varför blötläggningsvattnet ska silas bort. Smakar svampen bättre då?

0

buffy

27 aug 2011 kl. 12:01

Det sägs att det är beskt el gör maträtten besk.

Och att det även är därför man ska klippa bort nedersta delen av trumpeterna, den delen ska också vara besk el bli det vid tillagning.

Jag har aldrig vågat prova gå emot dessa “regler” för trumpetsvamp är en sällsynt delikatess här och inget man experimenterar för vilt med =)

0

Mickeleh

27 aug 2011 kl. 14:41

Tror hon menade skillnaden mellan hälla bort kontra sila eftersom han med versaler skrev SILA BORT

0

Irene A

27 aug 2011 kl. 14:50

Jag menar att det inte borde vara någon skillnad på smaken (annat än att den blir mer urvattnad om man häller eller silar bort blötläggningsvattnet).

Jag tillämpade den metoden förr, men tyckte att svamparna blev sega och smaklösa.

Numera kokar jag in svampen på svag värme direkt i blötläggningsvattnet och behandlar den som om den vore färsk, och tycker att den får mycket bättre konsistens.

Besk har den aldrig blivit - och ändå är jag ganska känslig för besk smak när det gäller andra svampar. Men jag nyper alltid bort hela foten på svart trumpetsvamp, även nedersta delen på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp..

0

Kjellin

27 aug 2011 kl. 22:05

Torkar inte, förväller och fryser in!

Klassik rätt jag lärt mig i Modena, Rimma en spädgris!  När denna process är klar (3-4 dagar) småkoka spädgrisen i vatten långsamt tills köttet är mört. Ta 2 färska fikon per person, fräs i smör, tillsätt bra Modena balsamvinäger, 3 matskedar per fikon. Fräs en stor näve förvällda ST i smör per person. när svampen smäller, bränn hastigt av med rött vin.

Vänd nu ner fikonröran tillsammans med svampen och värm varsamt. Får ej koka!!!  Lägg en ordentlig bädd av svamp-fikon blandningen på en stor djup het tallrik (micron funkar bra om inte tallriken har metal dekor) På med det rimmade köttet och toppa med ett par stänk av MBV lite tjusigt.

Se bild

Lufta en standard Barolo i 24 timmar, softar ner sig och är perfekt till MBV :)

Helsmarrigt :))))

0

Kjellin

27 aug 2011 kl. 22:15

Ps, inga andra smakämnen, köttet är salt och svampen har sin smak, det är vitsen…

0

Kjellin

27 aug 2011 kl. 22:22

Man skall ej hetta upp olivolja!!!!!!

0

pelle

30 mar 2015 kl. 22:10

smula ner den torkad i bearniese. 1 HÖJDARE!!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?