0 8997 visningar

6 svar

torka stolt fjällskivling

Mr Bengt

25 aug 2011 kl. 19:18

vet nån om det passar att torkas? Hittade 25 stycken i en myrstack idag!

0

Fritjof

25 aug 2011 kl. 19:28

Är du säker på att det är stolt fjällskivling du hittat?
Det låter konstigt med 25 st i en myrstack..
Stolt fjällskivling går utmärkt att torka.

0

klas jaederfeldt

25 aug 2011 kl. 19:35

i myrstackar hittar man oftast rodnande fjällskivling

0

Mr bengt

25 aug 2011 kl. 20:21

Tack för input, lite skämmigt faktiskt men det finns inga tvivel om att det är rodnande. Man blev lite carried away får man skylla på.

0

mike

6 sep 2011 kl. 23:02

hur torkar man stolt fjällskivling?

0

Markus

7 sep 2011 kl. 01:08

Jag skivar dom i en cm skivor och lägger som sedan på galler och sedan riktar jag min värmefläkt på dom… torkar i skrivande stund just denna svamp =)

Har man ingen fläkt eller liknande kan man trä skivorna på en tråd och låta dom hänga på nått luftigt ställe… då ska man nog ta tunnare skivor.

0

buffy

7 sep 2011 kl. 09:13

Jag tar av foten och delar på längsen i strimlor och torkar för sig, det får bli svampmjöl. De är för sega och fibriga för att ätas som de är.

Hattarna skär el river jag i klyftor och torkar. När de sedan ska användas får de ligga en stund i kallt vatten, sedan kramar jag ur vattnet och steker dem. Det blir enl min mening bättre än färsk fjällis. Passar väldigt bra i grytor och såser.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone