0 11925 visningar

10 svar

Äta råa champinjoner

Charlotte B

15 sep 2011 kl. 10:26

Hej på er
Champinjonerna man köper i affären kan man ju mumsa i sig råa utan problem. Men kan man göra det även med de champinjoner man plockar ute inaturen?

Jag ÄLSKAR champinjoner och det är en av de få svampar jag tål att äta :-)

0

Bo E

15 sep 2011 kl. 11:41

jag tycker att de vilda (snöbolls- och kungschampinjonerna) är bra mycket godare än de odlade.
möjligen att de mer neutralt smakande, som ängschampinjoner, kan jämföras med odlade.

Undvik att äta de som växer i stadsdammig miljö och skölj alltid ordentligt så tycker jag det ska vara ok…

men nu kommer säkert nån o tar upp diskussionen om farliga parasitmaskar o rävbajs igen…

1

Lill, Skellefteå

15 sep 2011 kl. 12:45

Du kan ju gå in på livsmedelsverket och läsa deras rekomendationer när det gäller att äta råa champinjoner. Den innehåller visst fenylhydraziner som inte är så bra. Åt själv mycket råa champinjoner innan jag läste det, men det har jag slutat med.

0

buffy

15 sep 2011 kl. 13:08

Som Lil skriver så rekommenderas det inte. Ändå är de så goda, de små rackarna. Både utomhuschampinjoner och odlade.

0

Äta råa champinjoner med fenylhydraziner

Bo E

15 sep 2011 kl. 13:43

jaha där ser man….

olyckskorparna ropar ut ett nytt farligt ord…

hur var det med rävbajset då - är det redan bortglömt…???

0

Äta råa champinjoner med fenylhydraziner

Bo E

15 sep 2011 kl. 13:56

så bra att google finns

fattade att undersökningar hittills bara gjorts på odlade champinjoner och att möss som (?tvångsmatas???) med extrema mängder lättare får cancer än möss med normal kosthållning…

så brukar det ju vara när det gäller extremintag av det mesta…

“På samma sätt som med många andra livsmedel bör man undvika extrem konsumtion. Som ett riktmärke för en konsumtion som innebär en mycket liten risk kan man ta medelintaget av champinjoner i Sverige som ligger mellan 2 och 2,5 kilo per person och år. Detta motsvarar ett par hekto per månad. Konsumerar man i stället denna mängd varje vecka under lång tid kan det finnas anledning att tänka över sitt intag”

tja…den här sommaren har ju haft en lång champinjonsäsong så snart bör man väl passa sig då...men champinjoner är ju knappast nån direkt basföda och det ska väl mycket till att komma upp i 2 kilo per vecka om det är tillagad vikt som gäller…annars kan ju t ex kungschampinjonen vara en tung rackare…
man kanske ska börja torka dem istället?

0

Äta råa champinjoner med fenylhydraziner

Mickeleh

15 sep 2011 kl. 19:07

Det senaste ordet är agaratin som är ett"hydrazin-derivat” vilket även hittats i den odlade champinjonen…Leder inte till akut förgiftning men man tror att det kan lagras i kroppen och kan på lång sikt göra skada..

0

Äta råa champinjoner med fenylhydraziner

Kurt

15 sep 2011 kl. 19:18

Och svampkemisterna har nog inte hittat sitt sista giftämne heller.

0

Äta råa champinjoner med fenylhydraziner

mickeleh

15 sep 2011 kl. 19:20

0

Robin

21 jul 2016 kl. 15:33

Asså, Livsmedelsverket skriver ba massa hypoteser. Ris är tydligen livsfarligt i stora mängder eftersom det innehåller arsenik, vi ska inte äta salt, inte fett… Vad jag vet så är asiater generellt ganska långlivade, det ände de lever på är ris så ät du din svamp hur du vill om den är ätlig, vissa svampar måste tillagas champinjoner ska du nu käka ett par kg i veckan innan kroppen inte pallar rensa ut gifterna. Föröverigt innehåller svamp mycket nyttigheter! Jag gick på Livsmedelsverket rekommendationer i några år och fick massa problem med hud och magen, nu äter jag tvärt emot deras rekommendationer, huden är näst intill återställd magen krånglar bara de ggr jag fuskar så jag ger ganska lite för deras rekomendationer.

0

Jonasss

7 jul 2017 kl. 20:51

Ronni ssa att det var farligt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?