0 7414 visningar

24 svar

Äter inte djur kantareller?

Lisa

23 sep 2011 kl. 19:03

Min dotter har på sin biologilektion fått höra att djur inte äter kantareller.
Kan detta vara sant eller?
Läraren sade att det kan vara något i kantarellen som djuren inte tål och därför tycker många att människan inte heller ska äta dem???

0

Lill, Skellefteå

23 sep 2011 kl. 19:14

Under årens lopp har man väl observerat att kantareller sällan är angripna av larver och oftast får stå kvar för djuren, men det händer ju att de är angripna och jag har då hittat kantareller med gnagspår och stumpar efter kantareller så helt förskonade från djur är de nog inte.
Har läst många böcker och uppsatser om svamp, men jag har inte läst någonstans att kantareller innehåller nåt som är giftigt för djur. Undrar vars den läraren fått det ifrån?
Du får gärna fråga läraren efter källa till det påståendet.

0

Boman

23 sep 2011 kl. 19:19

Allt lärare säger stämmer inte. I våra skogar finns det djur som äter både kantareller och annan svamp. Hänvisning till källa vore inte dumt av läraren.

0

Annette L, norr om Sthlm

23 sep 2011 kl. 19:30

det här är alltid lika intressant…när min son gick i andra klass hade de “läran om svampar” och då visade läraren bla en vit flugsvamp som barnen skulle undersöka…min son vägrade “för min mamma har sagt att jag inte ska ta i den” sen hade hon med sig narrkantareller och sa att detta är vår godaste matsvamp…sonen sa att det var narrkantarell…då åkte han ut ur klassrummet…:)hade ett långt samtal med den läraren på kvällen och åkte dit med tio olika matsvampar dagen efter samt hade en liten lektion om vita och bruna svampar :)

0

Karin Hedén

23 sep 2011 kl. 19:36

Tänk om det vore så väl att alla djur lämnade kantarellerna ifred! I “mina” skogar verkar det vara en alldeles särskild vildsvinsdelikatess.

0

Annette L, norr om Sthlm

23 sep 2011 kl. 19:39

Funderar på om det är “samma” som att rådjur inte äter gula blommor…är lika förvånad varje gång jag ser rådjuren på baksidan smaskande på mina påskliljor och gula rosor :) de “ska” ju inte äta gula saker :)

0

Svampnörden

23 sep 2011 kl. 19:40

Hehe så cool Annette.

Hur som helst så kan jag avslöja att kantareller innehåller faktiskt gift…för insekter. Ett polskt forskarlag tog reda på vad det fanns i kantarellen som gjorde att den inte angreps av insekter. De både isolerade och analyserade vad det var. Däremot tror jag inte att kantareller uppfattas eller ens är giftiga för högre stående djur.
Många gånger så tror jag att det är svamparnas “knep” att bli uppätna av högre stående djur. Ett av mina ställen är en utfodringsplats för vilda djur….ni anar inte hur mycket svamp det finns där, den nedtrampade jorden är fullkomligt täkt av svamp. Vanligtvis är det all sköns kremlor men det finns även både kantarell och trumpetsvamp där om än lite mer i utkanten.

0

buffy

23 sep 2011 kl. 20:02

Sniglar äter i alla fall kantareller.

Larver äter gärna giftsvampar, så jag tror inte man ska dra några slutsatser om giftighet för människor baserat på vad larver undviker resp gluffar i sig.

0

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 20:28

jag har bott en längre tid i Järna, norr om Tullgarn där vidsvinen är som mest, har sett hur de färskbökat i jorden för att leta larver,vällt omkull kantareller men ratat dem

0

Jägmästaren

23 sep 2011 kl. 20:34

Tråkigt att någon lärare lär ut sådant nonsens!

Både rådjur, hjortar och renar äter bevisligen kantareller.

0

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 21:13

jägmästaren, vi har kanske gått på skilda marker, vet att rådjur ratar röda vaxskivlingar, älgar m.fl. äter gärna rödgul trumpetsvamp, men jag har ännu inte sett några spår av att djur äter kantareller, på riksmuseet finns det en insamling av ekorrmagars innehåll, de har ätit massor av olika svamp, men inte kantareller

0

Rikard

24 sep 2011 kl. 00:47

På småkrypsfronten: tockna däringa hornkvalster äter väl åtminstone nån del av kantareller, möjligen sporerna?

http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/kvalster.htm
(bilden längst ner)

0

svamptant

24 sep 2011 kl. 03:59

Min hund, numera avliden tyckte tyvärr att Trattkantareller var smågodis. Alla andra svampar lät han vara, men skogens bruna guld satte han i sig så fort jag inte hade råkoll.

0

Lisa

24 sep 2011 kl. 08:50

Det verkar vara väldigt olika åsikter om detta! Kanske är det så att vissa djur äter och vissa inte. Och att det verkligen finns ett gift som de polackerna kom fram till? 
Nej, jag lutar åt att dotterns lärare i viss mån (liiiten) har rätt men att det inte behöver betyda att vi ska sluta med kantarellplockning. Det kan ju eventuellt kanske möjligtvis vara någon som startat detta rykte så att han/hon får alla kantareller för sig själv haha….

0

Mathias

24 sep 2011 kl. 12:46

Jag har personligen sett rådjur äta kantareller, så för mig råder det ingen som helst tvekan. De stod och mumsade ca tre meter i från mig, satt i jakttorn, så min personliga åsikt är att rådjur och svin äter kantareller.

0

Fred

24 jul 2012 kl. 16:00

Förra året dikade jag ett blivande naturhäng där får skulle gå året efter.
När jag jobbade där fanns gula kantareller på knallarna men i år fanns där knappt några, trots att de finns på andra ställen jag plockade förra året.

Man kanske skulle ta jägarexamen :)

0

Frida T

24 jul 2012 kl. 18:21

Jo, djur äter kantareller… i alla fall mina tackor :)

0

Lena M

24 jul 2012 kl. 19:13

Kul !

0

buffy

25 jul 2012 kl. 07:45

Det finns en spridd uppfattning om att om en svamp är larvangripen så är den ogiftig. Kanske ett tips för den där lärarens nästa lektion i svampkunskap? Ut och mumsa, barn. Vill djuren äta det så är det nyttigt. Undviker djuren det så är det skadligt. Kor kan äta vit flugsvamp utan att bli sjuka.

0

Frida T

25 jul 2012 kl. 08:01

Nej,man kan väl inte säga att vill djuren äta så är det ok för människan!! Om vi tar mina tackor som ett fortsatt exempel så äter de massor av saker som inte jag kan vare sig smälta eller ta upp näring ifrån. Och när det kommer till svamp så äter de det mesta dock inte alla svampar som tex bläcksvamp.. men annars slinker det mesta ner. Och att rekomendera alla svampar om det finns ett djur som äter det är rent farligt!

0

Tor v E

29 jul 2012 kl. 23:30

Bra Annette att du tog ett långt samtal med den läraren, och tack för berättelsen, mycket roligt att läsa!
:)

0

Gissa mitt yrke ;-)?

30 jul 2012 kl. 11:34

I grundskolans kursplan står inget om svampar överhuvudtaget, det står om djur och växter i närmiljön och att man ska kunna känna igen några vanliga arter. Där kan väl kunskapen om svampar kanske kvalas in. Men lärarutbildningen innehåller ingen specifik kunskap om svampar och därför blir nog undervisningen om svampar väldigt olika beroende på lärarens egna grundkunskaper och intresse. Därför är jag inte alls förvånad över att det kommer in en narrkantarell i klassrummet, den stackars läraren trodde väl helt enkelt att det var en finfin kantarell hon visade.

Trots att man inte behöver undervisa om svampar alls så ligger det en tradition i att man tar med en del om svampar i lågstadiet, när man läser och djur och växter och årstidernas växlingar. Mina egna elever fick det till livs sju år gamla och kunskapen måste då bli på en mycket grundläggande nivå: Skivor, rör och taggar, några av de vanligaste ätliga och så några av de farligaste. Jag tog också med mycel och fruktkroppar, men det är nog överkurs för många på en sån grundläggande nivå. Denna undervisning är på intet sätt syftande till att undervisa små svampplockare som sen ska kunna ge sig ut i skogen och plocka matsvamp, utan att barnen ska lära sig känna igen en svamp, kanske identifiera om den har rör eller skivor under och kanske till och med känna igen en kantarell eller en sopp. Mer än så är det inte, så att tro att alla lärare undervisar på nån högre nivå än så är nog en övertro på svampens betydelse i läroplan och undervisning.

Så summa summarum; jag är inte förvånad över att det kommer felaktigheter från en lärare. Vi är inga vandrande uppslagsverk som kan allt om alla ämnen. Vi kan lite om mycket och i många fall undervisar vi om något som vi själva inte fått någon undervisning om sedan vår egen skoltid. Ibland läser vi något i tidningen (typ djur äter inte kantareller) och så tar vi det som en sanning och för det vidare. Sånt händer.

0

mumrik

30 jul 2012 kl. 14:18

Varför inte? T.ex. choklat och xylitol (björksocker) ska ju vara giftigt för hundar, men det hindrar ju inte oss från att äta det.

Undrar dock HUR giftigt choklad är. Hade en liten hund när jag växte upp som fick en chokladkaka i stort sett varje lördag och verkade inte må dåligt alls. Hade senare en stor hund som snodde mat nar han var ensam hemma om han kom åt. En gång rök en hel Aladdin-ask. Inte blev han sjuk.

0

ingalill

30 jul 2012 kl. 17:51

Mördarsniglar äter kantareller!
Men dom är kanske inte ett “djur”

0

buffy

2 aug 2012 kl. 11:31

Mumrik, det går bra att googla på hur giftigt teobromin är för hundar och hur mycket de tål. Det räknar man ut mha kakaohalten i chokladen och hundens vikt. Ljus choklad innehåller inte mkt kakao, halten i Aladdinaskarna har höjts eftersom det annars inte fick kallas choklad enl EUs regler. “Fettglasyr” skulle det annars fått heta =) Ingen storsäljare förmodligen.

Hundar tål heller inte russin eller lök. Det betyder inte att människor inte heller tål russin och lök.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?