Blodriskor har nyligen diskuterats och jag vill visa en något annorlunda, dock inte av det blåaste slaget.
Dessa plockade jag i fredags och fotade i morse! De ser väl uppifrån ut närmast som en rätt så grå tallblodriska, men foten är slät – och liknar mest granblodriskans. De växte vid gran - och nära tall - vid en kalkig översilning, mellan bl.a. fyrflikiga jordstjärnor, mängder av svart trumpet och en lysande vacker spindling som jag tidigare år frågat Karl Soop om. De lyser också nu - på en trevlig plats på jorden! Spindlingsbild i nästa serie.
Tack Tony, men riskorna skapta som blodkremlor (så skulle det ha stått) är inte fransriskor. såna har jag fina på andra marker och brukar leverera till Fytotekets utställning. De båda skördade ligger iaf torkade i ett konvolut. Lactarius tuomikoskii (utan officiellt svenskt namn) har jag aldrig observerat , men den kan det nog vara. “Smörriska” är väl ett rätt trevligt och kort namn! “Kärrsmörriska” är ibland använt – och Gula föreslog en gång i tiden ”ödemarkssmörriska”… Mina växte i mycket våt granskog, vanliga år bara fuktig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.