Passerade min ena bombmurkellokal idag och tänk 4 små hade visat sej!
Nog för att jag hört att de kan visa sej i december, men första gången jag fick se dom denna årstid.
Små troligen alldeles nyuppkomna.
Grankotten på bilden är normalstor.
men den fanns nog också i december…
Idag var det min tur att rasta bombhunden. På första bilden kollar hon min egen lokal, dock ännu tom. Den är sen då den ligger i nordlut. Men på hustruns lokal i södersluttning, som hon hittade när jag sgats av på mitten och reparerats, hittade jag en rätt så utvecklad frk. Möjligt att fanns fler, men jag ville inte riskera att trampa sönder några i mörktret. (Ursäkta de dåliga bilderna.) För de deltagande kan jag meddela att det är påskexkursionslokalen, nu till avsevärd del under vatten!
Även i skogen utanför Kristinehamn (fick jag rapport innan jul) att det kommit bombmurklor och det har hänt tidigare.
Allt har ju att göra med den milda vintern!
Tulpanlökarna som jag satte i oktober,var jag tvungen att skyffla över ett jordlager till för de hade kommit upp!
Trollhasseln blommar med hängen och julrosen blommar sedan december månad,den brukar annars blomma i mars!
Ur led är tiden,undrar om det bara är tillfälligt eller klimatförändring.
Efter förra årets vinter så kan man inte tro på klimatet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.