0 1193 visningar

9 svar

Istrådar!

Jan Olsson

6 jan 2012 kl. 22:56

Fenomenet på bilderna finner man ofta när man letar vedsvampar då det är “nyfrost”. Volymökningen vid isbildning av vattten i veden tvingar ut vatten som fryser till vackra “istrådar”. Är det någon som vet vad fenomenet kallas eller har ett bra förslag på vad det skulle kunna kallas.

0

Irene A

6 jan 2012 kl. 23:35

Jag känner bara till den engelska benämningen “Frost flowers”.
Jag vet inte om frostblommor är något bra namn, för det passar ju också på de skapelser man kan få på fönsterrutorna ibland..

Pipkrake kallas i alla fall fenomenet när det uppstår i markytan.

0

Jan A, Uppsala

7 jan 2012 kl. 08:43

Varför inte döpa det till “änglahår”?.  Den som någon gång råkat på en ängel har nog upptäckt beständigheten…
Nåja, men till utseendet är det inte så olikt det otrevliga änglahår av glasull, vanligt när jag var mycket yngre, och som man då bl.a. prydde julgranen med.

0

Jan Olsson

8 jan 2012 kl. 21:24

Änglahår är bra och motiveringen fin men som sagt är ju detta namn redan upptaget. Inspirerad av änglahåret och min egen spegelbild vill jag föreslå den mer jordnära benämningen isskägg.
Ni kan vara tacksamma för att jag inte bifogar en illustrerande bild.

0

Lena Strömstad

9 jan 2012 kl. 20:12

Om jag ska välja att lägga min röst på isskägg och det ska ske med hänvisning till en spegelbild tycker jag nog att det borde finnas bildbevis :-).
Häftigt att få se fenomenet. Jag gillar det här forumet. Så mycket fantastiska mönster och skapelser det finns i naturen.

0

Stefan J

9 jan 2012 kl. 21:35

På tyksa är det håris.

Det verkar vara levande svamp i ved som i sina levnadsprocesser producerar vatten.  Vattnet fryser vid lämpliga förhållanden till is då det tränger ut ur veden genom märgstrålarna. Ett “hår” påstås vara 0,012 mm tjockt.

http://wagnerger.ch/daten/Maetzler-Wagner.pdf

0

Jan Olsson

11 jan 2012 kl. 19:45

Mycket intressant!
Isskägget, hårisen, änglahåret   har tydligen mycket mer med svamp att göra än vad jag anade!

0

Ewa Lilliesköld

14 jan 2012 kl. 20:26

Lyckades sätta på radion i morse på väg hem från jobbet och precis då pratades det om “Istrådar, “Änglahår” eller vad ni nu vill kalla det.

Svedskinn behövs alltså för att “luckra” upp trädet och få bort barken så att detta fenomen kan uppstå vid rätt väderlek. Verkligen intressant!!

Klicka er fram till 00.50.30 och lyssna på förklaringen :)

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=1027

0

Tony S

14 jan 2012 kl. 23:20

Tror han menade frätskinn när han sa svedskinn.

0

Madde Småland

16 jan 2012 kl. 11:34

Så intressant. Roligt att få veta mer om hur de uppstår då de visar sig varje år här hemma. Nu vet jag varför:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?