0 470 visningar

15 svar

Vårmussekick av lördagssyndafloden

Jan A, Uppsala

4 jun 2012 kl. 19:33

Hustru och hund släpade sig hem idag, dignande under vårmusseroner från vårmusse- och grantrollskogen!
Det blev 1.8 kg rensade och lite utsäde till gräsmattan m.fl. försöksområden. I morrn är det min tur i ett annat område…
Bilderna visar först grantrollgranen i vårmussegranskogen - före gallring - där granbarrförnan idag lyste blekt sämsk-vit!  De enda två utbölingar som varit där gissar lätt hur det såg ut – eller hur Gula och Totte?
De sista bilderna visar några levande vårmussar och den av mig rensade skörden…(jag fick vara med lite iaf!)

0

Gula

4 jun 2012 kl. 21:05

Hmmm…. ser bekant ut…. ;-)
Grattis till den fina skörden!!

0

Totte Gbg

4 jun 2012 kl. 21:45

Japp, jag som utböling gissar mig till hur det såg ut nu när du var där ;-) :D
Grattis till skörden!

0

Bo E

5 jun 2012 kl. 13:35

grattis till fynden - och mängden - och det fina skicket verkar ju vara ätbart

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 22:51

Man tackar!  Och ni fåtaliga som fått se paradiset får småningom ärva ansvaret för det!..;)
Och givetvis Bo är de i perfekt ätskick, de enda som också får trpt hem är de full- till övermogna utsädena!

Och i går var det min hundtur, men jag klarade inte av att slå hustruns vårmussevikt – min skörd var dock mycket snygg!
1.4 kg färska, friska, fina, ganska stora hamnade i ryggsäckshinken medan mängder av småttingar är på väg upp för skörd senare!  Vårmusseskrytavsnittet kommer senare i tråden.
Första bildserien visar något helt annat, unga broskbollar på samma döda tall som jag i vintras hittade mycket unga och vackra blödskinn på – tipstack Irene!.  Broskbollarna finns knappa två meter ”ovanför” dessa och det verkar finnas blödskinn –frk- också ”i deras absoluta närhet”.  Tallen är toppbräckt mellan de ”gamla” blödskinnen och broskbollarna.
(Den stora, bjärt färgade, förmodade broskbollen på rönn – tills m blödskinn – har jag visat Ryman bilder på.  Han ville ha den - och den är nu skördad, tills med tillhörande “rönnblödskinn”.

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 22:55

Den av Vinca minor vintergröna, spanska körvelskogen blommade och hade friskt tuggande lunchgäster, bl.a. den avbildade. Den gamla oxeln i bakgrunden på bild 1 lever faktiskt ännu, åtm en liten aning, se den vänstra toppen på bild 2.  Oasen hyser många ädla, halvädla och oädla lövträd, bl.a. ek, ask, lönn, oxel, rönn, björk, asp, sälg, apel och getapel, många buskarter och örter.

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 22:57

Getramsen vid fornminnet blev lätt lustig i solgasset…

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 22:59

Så var vi äntligen framme vid den granplanterade betesmarken, vårmussegranskogen! Första bilden visar ett av de otaliga enlik som tillsammans med levande, döende och stendöda lövträd och buskar skvallrar om hur här såg ut före granplanterandet!
Vårmusseronerna trivs nu, iaf!  Små framtidshopp inne i den tätare granskogen, skördeklara bland örterna närmare brynet

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 23:00

En hel del hamnade lemlästade i hinken

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 23:02

Slutligen lyckades jag hitta några som liknade Karins fynd!
De matnyttiga ser godare ut…

0

Jan A, Uppsala

6 jun 2012 kl. 23:04

Idag, 6 juni, var jag ensam ute och kollade en lokal där jag letat vårmusseroner alla år vi bott här – men aldrig hittat några.
Men idag hittade jag! Nästan precis ett halvt kilo fina, rensade blev det, och hade inte ösregnet kommit hade det nog blivit mer…
De goda växte i en c 55-årig granplantering på betesmark med mycket kvarlevande hassel, dels inne i tätskogens barrmatta, dels några få m från brynet.
De vita prickarna är en del av dagens vårmussar - och det krokiga trädet är en tall.
2012 verkar bli ett mycket bra vårmusseår, så jag kan rekommendera eftersök på lämpliga lokaler. Passa på nu – och lycka till! 

0

Lena M

7 jun 2012 kl. 08:00

Hur är det i dina vårmusseskogar, är alla svampar friska ?
Här är nog hälften drabbade av någon sjukdom, de får uppsvälld fotbas, små förkrympta hattar, ser ut som de sjuka kj brukar göra.

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2012 kl. 09:01

Här är alla i granskogen (de barrlevande) friska (eller möjligen lite svagt ohyreangripna), men på ängar och beten äter svampmygglarverna m.fl. snabbt upp allting, medan du tyx ha ngt parsitsvampangrepp som ger liten/förkrympt hatt och uppsvälld fot - som k-j ibland blir…

0

Bo E

7 jun 2012 kl. 14:39

ojsan… här verkar säsongen vara över

var ute hela dan igår och såg inga andra svampar än nån liten kotteskivling och en vinterticka på en pinne
o gamla överåriga björk - o klibbtickor men deräknas väl inte som vårsvamp när de är gamla o torra

men på söndag har jag väl en liten chans igen
förutom vårmusseronerna i häxringarna har jag inte hittat något ätbart

verkar vara ett uselt murkelår då jag inte sett en enda sedan 15 april
sommaren vi hade i maj kanske skrämde dem ?

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2012 kl. 16:56

Nej Bo – inte game over på länge än!
Jag räknar med årets huvudskörd under veckorna fram till midsommar; den närmaste veckan blir kanske bäst, men vi brukar fuktiga försomrar skörda vårmusseroner fram till några dagar in i juli.  Torra får vi hoppas på sept-okt istället…
Idag kunde inte jag gå med ut, så hustrun kollade och plockade hem en liten, liten bråkdel av vad granskogen producerat på exakt två dygn; c 760 g välrensade.  De största drygt 11 cm.
Nästa skörd blir nog sön/mån.

Återigen puffar jag för insatser detta otrooliga vårmusseår -inte dumt med försommarfukt! Kolla barrmattan i slutna granskogar – och brynen - runt beten och åkrar – men helst inte ”våra”!

0

Madde Småland

18 jun 2012 kl. 19:41

Tack Jan för bra tips på platser att kolla upp:) Verkar visserligen bli ett år där möjligheten att komma ut i skogen är minimal för mig men sparar på all info till kommande år istället:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone