Hustru och hund släpade sig hem idag, dignande under vårmusseroner från vårmusse- och grantrollskogen!
Det blev 1.8 kg rensade och lite utsäde till gräsmattan m.fl. försöksområden. I morrn är det min tur i ett annat område…
Bilderna visar först grantrollgranen i vårmussegranskogen - före gallring - där granbarrförnan idag lyste blekt sämsk-vit! De enda två utbölingar som varit där gissar lätt hur det såg ut – eller hur Gula och Totte?
De sista bilderna visar några levande vårmussar och den av mig rensade skörden…(jag fick vara med lite iaf!)
Man tackar! Och ni fåtaliga som fått se paradiset får småningom ärva ansvaret för det!..;)
Och givetvis Bo är de i perfekt ätskick, de enda som också får trpt hem är de full- till övermogna utsädena!
Och i går var det min hundtur, men jag klarade inte av att slå hustruns vårmussevikt – min skörd var dock mycket snygg!
1.4 kg färska, friska, fina, ganska stora hamnade i ryggsäckshinken medan mängder av småttingar är på väg upp för skörd senare! Vårmusseskrytavsnittet kommer senare i tråden.
Första bildserien visar något helt annat, unga broskbollar på samma döda tall som jag i vintras hittade mycket unga och vackra blödskinn på – tipstack Irene!. Broskbollarna finns knappa två meter ”ovanför” dessa och det verkar finnas blödskinn –frk- också ”i deras absoluta närhet”. Tallen är toppbräckt mellan de ”gamla” blödskinnen och broskbollarna.
(Den stora, bjärt färgade, förmodade broskbollen på rönn – tills m blödskinn – har jag visat Ryman bilder på. Han ville ha den - och den är nu skördad, tills med tillhörande “rönnblödskinn”.
Den av Vinca minor vintergröna, spanska körvelskogen blommade och hade friskt tuggande lunchgäster, bl.a. den avbildade. Den gamla oxeln i bakgrunden på bild 1 lever faktiskt ännu, åtm en liten aning, se den vänstra toppen på bild 2. Oasen hyser många ädla, halvädla och oädla lövträd, bl.a. ek, ask, lönn, oxel, rönn, björk, asp, sälg, apel och getapel, många buskarter och örter.
Så var vi äntligen framme vid den granplanterade betesmarken, vårmussegranskogen! Första bilden visar ett av de otaliga enlik som tillsammans med levande, döende och stendöda lövträd och buskar skvallrar om hur här såg ut före granplanterandet!
Vårmusseronerna trivs nu, iaf! Små framtidshopp inne i den tätare granskogen, skördeklara bland örterna närmare brynet
Idag, 6 juni, var jag ensam ute och kollade en lokal där jag letat vårmusseroner alla år vi bott här – men aldrig hittat några.
Men idag hittade jag! Nästan precis ett halvt kilo fina, rensade blev det, och hade inte ösregnet kommit hade det nog blivit mer…
De goda växte i en c 55-årig granplantering på betesmark med mycket kvarlevande hassel, dels inne i tätskogens barrmatta, dels några få m från brynet.
De vita prickarna är en del av dagens vårmussar - och det krokiga trädet är en tall.
2012 verkar bli ett mycket bra vårmusseår, så jag kan rekommendera eftersök på lämpliga lokaler. Passa på nu – och lycka till!
Här är alla i granskogen (de barrlevande) friska (eller möjligen lite svagt ohyreangripna), men på ängar och beten äter svampmygglarverna m.fl. snabbt upp allting, medan du tyx ha ngt parsitsvampangrepp som ger liten/förkrympt hatt och uppsvälld fot - som k-j ibland blir…
ojsan… här verkar säsongen vara över
var ute hela dan igår och såg inga andra svampar än nån liten kotteskivling och en vinterticka på en pinne
o gamla överåriga björk - o klibbtickor men deräknas väl inte som vårsvamp när de är gamla o torra
men på söndag har jag väl en liten chans igen
förutom vårmusseronerna i häxringarna har jag inte hittat något ätbart
verkar vara ett uselt murkelår då jag inte sett en enda sedan 15 april
sommaren vi hade i maj kanske skrämde dem ?
Nej Bo – inte game over på länge än!
Jag räknar med årets huvudskörd under veckorna fram till midsommar; den närmaste veckan blir kanske bäst, men vi brukar fuktiga försomrar skörda vårmusseroner fram till några dagar in i juli. Torra får vi hoppas på sept-okt istället…
Idag kunde inte jag gå med ut, så hustrun kollade och plockade hem en liten, liten bråkdel av vad granskogen producerat på exakt två dygn; c 760 g välrensade. De största drygt 11 cm.
Nästa skörd blir nog sön/mån.
Återigen puffar jag för insatser detta otrooliga vårmusseår -inte dumt med försommarfukt! Kolla barrmattan i slutna granskogar – och brynen - runt beten och åkrar – men helst inte ”våra”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.