0 1369 visningar

16 svar

Fästingar

Yoshi

30 jul 2012 kl. 11:00

Herregud, finns det inte fästinghalsband för oss människor?! Jag orkar inte mer.

Så trött på de små äcklena! Plockar bort nya varje dag.

0

Lena M

30 jul 2012 kl. 11:18

Ja de är inte trevliga, 3 har jag fått på mig hitentills.Det är nog bara att stanna innomhus som hjälper och hur kul är det.

0

Irene A

30 jul 2012 kl. 12:08

Att käka vitlök hjälper, iaf för mig.

0

Kurt

30 jul 2012 kl. 12:44

Det finns väl personer som använder fästingmedel avsedda för djur, hälsosamt är det nog inte! Minska på antalet vildsvin, rådjur och älgar i stället.

0

Fredrik S.

30 jul 2012 kl. 16:38

Synd att man inte kan utrota kräken utan är hänvisad till indirekta metoder som att minska antalet värddjur.

Ångrar ändå varje gång jag borstar bort en sådan parasit att jag inte eldade ihjäl den istället.

Nobelpriset till den som upptäcker ett gift som slår selektivt mot fästingar!

Jag testade djungelolja senast jag var i skogen, och det fungerade definitivt mot mygg i alla fall. Sen är ju frågan om det är något som är hälsosamt att använda för jämnan.

0

Fredrik S.

30 jul 2012 kl. 16:45

Hur mycket vitlök då, Irene?

0

Irene A

30 jul 2012 kl. 17:11

Ett par vitlöksklyftor om dagen brukar rekommenderas, och det är ungefär den mängd vi brukat använda också, när vi har varit på Gotland.
Häruppe i Västerbotten är fästingarna inget stort problem, trots att det finns rätt så gott om älg. Mest fästingar finns ute på de öppna och soliga skärgårdsöarna, och de tros spridas med fåglar.

Det är som sagt synd ifall Yoshi och vi andra inte ska kunna vistas ute i markerna förrän alla vildsvin, rådjur, älgar, hästar, får och fåglar har utrotats..

0

Dieter Endom

30 jul 2012 kl. 18:00

Vi stryker flytande (roll on) på våra skogskläder nu mera. Inte en fästing sedan dess.
Fästingar hade en speciell förkärlek till min fru. Hon behövde bara rensa lite i någon rabatt så var dom på henne.
Mygga tycks iaf funka på oss så det är väl värt att testa!

0

Dieter Endom

30 jul 2012 kl. 18:02

Sorry, glömde skriva mygga.

0

Kerstin, Lindome

30 jul 2012 kl. 19:23

Vill bara tillägga att jag också är mkt hjälpt av vitlök.
De ggr jag, trots att jag älskar vitlök, inte ätit ngn, brukar jag gnida in huden på armar och hals samt stövlarna, med en rå vitlöksklyfta. Förutom detta garderar jag med 12%-ig ättika här och var.
Som om inte dessa väldofter var nog, rollar jag byxben m m med “Mygga”.
Hur jag luktar????
Det kan Ni nog föreställa Er?
Om jag får ngn fästing?
Jodå....men inte lika många som förr. Efter dessa “smörjelser” brukar det mest bli om jag plockar svamp i regn, eller strax efter.

0

Yoshi

31 jul 2012 kl. 11:38

Läser era tips. Vitlök funkar inte invärtes för mig då jag äter vitlök till ALLT. Får dem ändå.

Ska testa de yttre attributen ni föreslår. Mygga hjälper inte mig. Inte ens mot mygg.

Tack för visad omtanke.

0

Madde Småland

1 aug 2012 kl. 11:04

Får sällan fästingar på mig men tar några droppar eterisk eukalyptusolja i en liten flaska med vatten. Skakar och sprayar över hela mig. Tar även med flaskan ifall skogsbesöket drar ut på tiden så jag kan spray igen efter ca 5-6 timmar. Fungerar på mig iaf:)

0

Yoshi

1 aug 2012 kl. 11:13

Mycket smart Madde! Det borde ju funka logiskt tänker man och luktar ju också gott för en själv.

Tror du Tea Tree oil had samma function?

0

Birgitta D

1 aug 2012 kl. 11:32

Sprayar hela mig med fästingspray inköpt på apåteket. Klarat mig hittills i år. Utom den gången jag glömde.

0

Vickis

1 aug 2012 kl. 12:55

Faktum är att fästing- och flugmedel för häst fungerar alldeles utmärkt! Finns på sprayflaska och kan användas överallt (på kläder och hud)utom kanske direkt i ansiktet.. Finns tex på Granngården!

0

Yoshi

1 aug 2012 kl. 15:06

Mig biter de ändå. Myggen blir bättre men fästingarna älskar mig oavsett medel emot dem.

0

Fredrik S.

1 aug 2012 kl. 17:08

OK, Irene. Vitlök är ingen krydda jag normalt sett äter så ofta, men jag får väl se till att prova i alla fall. Här i Sörmland trivs fästingarna som du säkert vet alldeles utmärkt.

Jag har aldrig låtit blodsugarna hindra mig från att röra mig i skog och mark, men tycker att ökningen av TBE (fästingburen hjärninflammation) på senare år är oroväckande. Jag vaccinerade mig därför i våras. Men inte tycker jag plötsligt om fästingar för det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?