0 12196 visningar

21 svar

Ni med magont av kantareller

Carolin

13 aug 2012 kl. 09:17

Hej! Fler som liksom jag får magont av kantareller och trattisar? Undrar om ni får ont av annan svamp också? Har inte provat på länge men är så sugen. Åt en tugga kantarelltoast igår och var så sjuk i natt :(

0

Elisabeth Jansson

13 aug 2012 kl. 10:43

Hej!
Jag får magont utav Karl Johan trots att jag stekt dem ordentligt,hittade några för ett par dagar sedan och stekte dem ordentligt,med magknip som följd dagen därpå. Förr hade jag inga problem,Utav kantareller blir jag puttrig i magen men inget ont.
Svamp är svårsmält för magen därför ska svampen vara ordentligt stekt,och inte bara brynad,då fungerar det bättre.

0

anithau

13 aug 2012 kl. 11:19

Jag blir magsjuk och illamående av rynkad tofsskivling.

0

Kurt

13 aug 2012 kl. 11:48

Det har ju talats en hel del om problem med strävsoppar, och att besvären skulle minska om man tillagar ordentligt. Uppenbarligen reagerar i alla fall olika personer på olika svampar, soppar verkar orsaka störst problem. Om inte annat så kan det ju vara en anledning att lära sig fler svampar som man kan prova med! Dessutom kan man ju experimentera med torkning och andra tillagningssätt.

0

Fredrik S.

13 aug 2012 kl. 21:27

Nja, jag brukar i alla fall kunna bli lite risig i magen av svamp, men ont i magen kan jag inte minnas att jag fått. Inte heller av sparsamt tillagade soppar/strävsoppar. Kanske finns det nån svamp där ute som jag inte tål, som jag inte känner till än. Pudrad trattskivling misstänker jag skulle kunna vara en kandidat!

0

Per-Erik

13 aug 2012 kl. 21:52

Pudrad trattskivling? Visst avråder man från att förtära den numera enl. senaste svamplitt? Förgiftningsfall har dokumenterats har jag hört.

0

Fredrik S.

13 aug 2012 kl. 22:19

Tja, Pelle Holmberg avråder visserligen från att äta den, och anser inte heller att den är särskilt god, men Klas Jaederfeldt rekommenderar den i alla fall i Svampboken (fast med förbehåll: upplyser om att vissa inte tål den). Bo Nylén anser också att det är en god matsvamp, men att den bör kokas av eftersom den annars kan orsaka illamående hos vissa personer.

0

Per-Erik

13 aug 2012 kl. 22:40

Ja, det är nog från Pelle H. jag hört det. Minns att en granne kom med en hel korg förra hösten och frågade mig vad det var och vad de skulle göra med den och jag gav de rådet den bör kokas av ordentligt och ätas på egen risk…de tyckte om den. Själv tycker jag att det finns godare svampar

0

klas jaederfeldt

13 aug 2012 kl. 22:51

det är väl så att inte alla magar tål alla svampar, det är bara att pröva sig fram, jag klarar det mesta utom just kombinationen MYCKET brännvin och MYCKET med kantareller, jävlar så ont i magen jag får då, men det avhåller säkert ingen att äta kantareller

0

mumrik

15 aug 2012 kl. 03:39

Jag som varit borta länge från svamparna noterar hur många arter som ansågs som bra matsvamp förr nu har blivit klassade som giftiga eller misstänkta. Och här sitter ni och pratar om ont i magen av kantareller.

Tänk om det är så att alla svampar innehåller gifter, men en del så svaga att bara speciellt känsliga personer reagerar på dem?

0

Irene A

15 aug 2012 kl. 08:24

Precis så är det, alla svampar innehåller gifter i varierande koncentration och olika stadier.
Svampar är fantastiska kemiska fabriker…
Doserna vi får i oss, och våra varierande förmågor att bryta ner dem, avgör om vi får förgiftningssymptom eller inte.
Ämnen som är oskadliga eller rentav nyttiga i små/måttliga doser, blir giftiga i större mängder.

0

mumrik

15 aug 2012 kl. 22:34

Ja, det är ju rimligt. Så är det ju med växterna. Alla har gifter som försvar även om de flesta av oss hanterar dem i de vi äter. Undantag det vi kallar frukt, även om kärnorna kan vara giftiga men de går ju rakt igenom.

0

Carolin

16 aug 2012 kl. 15:55

Ja det låter rimligt. Skulle ju även kunna vara lite olika protein i olika svampfamiljer tänker jag. Det är ett mysterium detta magont. Ibland går det nämligen bra att äta dem, ibland får jag katastrofont. I början av säsongen kan jag inte låta bli att chansa för då har man längtat :)

0

mange

16 aug 2012 kl. 16:47

hahahahaha

är det ungefär som med mig o kräftor???????

;)

0

mange

16 aug 2012 kl. 16:49

brännvin och kräftor

0

Kjell Rilbe

17 aug 2012 kl. 15:32

Magont har jag inte fått, men kanske lite mycket gaser ibland. Däremot fick jag två gånger rejält halsont efter stolt fjällskivling. En tredje gång kände jag inget. Mysko.

0

Barbro

10 nov 2014 kl. 11:15

Nu har jag haft två riktigt tråkiga nätter med magknip efter att ha ätit en supergod KarlJohansås. Nu blir det ingen svamp idag för jag är så trött och behöver verkligen sova men sen ska jag prova att sila ifrån svampen och bara äta såsen. Undrar hur det går?

0

mumrik

10 nov 2014 kl. 19:52

Känns som tvärtom kanske skulle vara bättre. Verkar ju som många “ämnen” i svamp är vattenlösliga. Dvd du kanske skulle prova att förvälla svampen och slå bort vattnet innan du gör sås.

Den här tråden gör mig så tacksam över att jag INTE är känslig för svamp. Enda gången jag fått besvär var efter en murkelmiddag jag blev bjuden på. Det var visst fler än jag som fick ont i magen har jag fått reda på långt efterråt. Vi var väl för unga och dumma för att inse allvaret så ingen åkte till sjukhus. Idag tackar jag min lyckliga stjärna att en natts magsmärtor var det enda jag behövde genomlida.

Beträffande detta att en del får gaser och blir bubbliga i magen, undrar om det inte kan vara trehalosen. Tänker på effekterna av mjölk hos lindrigt laktosintoleranta.

0

Hans v E

11 nov 2014 kl. 17:35

Möjligen hinnskivling, Bolbitius reticulatis.

0

Magdalena

22 feb 2015 kl. 06:00

Jag får vansinnigt ont i magen av kantareller. Har just genomlidigt en hemsk natt och vridit mig i plågor. Blev bjuden på middag igår som innehöll trattisar. En gång för många år sedan fick jag så hemskt ont att jag var en hårsmån från att åka till akuten efter att ha ätit dåligt tillagade trattisar.
När jag själv tillagar kantareller är jag noga med att förvälla dem ordentligt i tre omgångar, och då går det bra. Men gårdagens bjudmiddag var nog inte tillagad så.
Tillägger att jag inte grejar t ex paprika, majs, äpplen, starka kryddor mm, så det är nog min mage som är extra känslig.

0

Theres

21 aug 2016 kl. 18:52

Jag reagerar starkt på svamp. Burkchampinjoner är nu enda svampen min mage klarar. Får oerhört ont i övre delen av magen som sedan flyttar sig bak i ryggen. Värmedyna och sömn är det enda som hjälper. Reagerar även starkt på ruccola. Orsak = ?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?