Jag kan komplettera mitt förra inlägg med att rävriskan inte anses vara någon matsvamp. Själv äter jag den ibland - mest för skojs skull. Vi har den hemma på gräsmattan i anslutning till granhäcken och när andan faller på kan det bli en smakbit. Smakar ganska bra.
Här kommer en några minuter gl bild på mandelriska och rävriska från tomten. Se skillnaden!
Båda ska strax in till utställningen på Evolutionsmuseet i Uppsala. Se min tråd därom.
Har du tillgång till en dator så bör du hitta den:
http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_fulvissimus
Tyvärr är Mickes uppgift där att det är en lövskogsart inte sann. Den är rätt vanlig i granskog och det behöver inte finnas löv. Den lär i likhet med mandelriskan bilda mykorrhiza t.o.m. med tall.
Jag har exempel på detta i hemmaskogarna.
Lånar tråden lite, tror detta är mandelriska men jag tycker inte de luktar skaldjur men de doftar mycket. Tyvärr var jag säker i skogen så jag skar av foten.
Annars stämmer beskrivningen, vätskan är svår att få bort och växte med blandskog med både gran, ek och hassel.
Mandelriska?
Amatörgynekolog. :)
Får prova olja+salt för har nog tvättat händer 5 gånger och ändå luktar de starkt av dessa svampar fortfarande.
Hittade ett tiotal i bra skick iaf, växte i samma skog som blek kantarell och de känns inte så vanliga i närke.
Kommer inte äta alla på en gång, torka eller frysa för bästa resultat?
Om frysa, hur då? Fräsa utan matfett eller råfrysa?
Jag hittade två praktexemplar idag. Jag tycker de är så fina så jag måste visa dem här på forumet. Det fanns ett mycket större ex. en bit bort från dessa, men det hade börjat ruttna. Fötterna på de två fick jag dock kapa lite, de var inte helt OK.
Har aldrig hittat några mängder av dem, så jag blev jätteglad.
Mandelriska (Lactarius volemus)
Nej! Definitivt inte en mandelriska, den blöder j-mycket m vit växtsaft, är lite sammetsartad på hatten men det (som jag tycker) utmärker den är att den känns hård, kompakt. Är också ibland väl tilltagen i storlek, o växer ofta enstaka. osäker vilken riska det är du har där, men… söker du mandelriska så kolla blödningen under… Den är riklig o vit, ger svåra fläckar om man får på kläderna….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.