0 1073 visningar

27 svar

Kan detta vara en mandelriska?

Linn

1 sep 2012 kl. 20:37

Jag hittade dessa idag och tänkte på mandelriskan som jag har sett diskuteras här.

0

klas jaederfeldt

1 sep 2012 kl. 21:18

tror inte det

0

LesspåBesservissrar/som bara drygar efter lördagssupen

1 sep 2012 kl. 21:39

Vad kan det vara då?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2012 kl. 21:42

Jag tror att det kan vara rävriska. Luktar isf en aning åt bärfishållet!

0

Boman

1 sep 2012 kl. 22:10

Definitivt inte mandelriska. De är grövre till växten och foten är alltid spetsig. Den avbrutna foten borde vara täckt av rinnande “mjölk” om det varit mandelriska.
Dessutom doftar de kraftigt av hav/skaldjur

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2012 kl. 10:38

Jag kan komplettera mitt förra inlägg med att rävriskan inte anses vara någon matsvamp. Själv äter jag den ibland - mest för skojs skull. Vi har den hemma på gräsmattan i anslutning till granhäcken och när andan faller på kan det bli en smakbit. Smakar ganska bra.
Här kommer en några minuter gl bild på mandelriska och rävriska från tomten. Se skillnaden!
Båda ska strax in till utställningen på Evolutionsmuseet i Uppsala. Se min tråd därom.

0

mumrik

2 sep 2012 kl. 12:43

Är rävriska ny eller har bytt namn eller nåt? Hittar den inte i vanliga svampböcker, bara Ryman.

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2012 kl. 13:28

Har du tillgång till en dator så bör du hitta den:
http://svampguiden.com/art/visa/lactarius_fulvissimus
Tyvärr är Mickes uppgift där att det är en lövskogsart inte sann. Den är rätt vanlig i granskog och det behöver inte finnas löv. Den lär i likhet med mandelriskan bilda mykorrhiza t.o.m.  med tall.
Jag har exempel på detta i hemmaskogarna.

0

mumrik

2 sep 2012 kl. 14:26

Jo, där kan jag hitta den, men jag undrade över varför den inte finns med i svampböcker mer än Rydman. Den är ju rätt lik mandelriska, så den borde väl finnas åtminstone som förväxlingsart.

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2012 kl. 14:46

Ja, den är en förväxlingsart, dock ofarlig och -förarglig. För att den ska komma med i böcker krävs dock att författarna vet något om den…
I “min bok” skulle den vara med även som matsvamp.

0

mumrik

2 sep 2012 kl. 15:38

Nu blir jag sugen att hitta den. Bara de går att äta så jag intresserad. :-)

0

Kjellin :)

2 sep 2012 kl. 15:49

Härlig inställning Mumrik :-)

0

Nicke

2 sep 2012 kl. 22:50

Det där är visst en mandelriska. I plural dessutom.

0

Boman

3 sep 2012 kl. 09:02

Inte en chans, du måste skoja!

0

Linn!

Jan A, Uppsala

3 sep 2012 kl. 09:24

Lita på Boman och mig! Det är tyvärr inte mandelriskor du hittat. Jag påstår att det är rävriskor, enligt de flesta en mindervärdig matsvamp.
Om du tycker att jag kapat din tråd, så ber jag om ursäkt!

0

Rävriska

Michael Krikorev

3 sep 2012 kl. 10:52

Håller med Jan A, absolut inte mandelriska, trolig kandidat är rävriska (skivorna har ofta en nedlöpande tand närmast foten som på dina ex.).

0

Rävriska

Daniel Åström

3 sep 2012 kl. 20:34

Lånar tråden lite, tror detta är mandelriska men jag tycker inte de luktar skaldjur men de doftar mycket. Tyvärr var jag säker i skogen så jag skar av foten.
Annars stämmer beskrivningen, vätskan är svår att få bort och växte med blandskog med både gran, ek och hassel.

Mandelriska?

0

Rävriska

Jan A, Uppsala

3 sep 2012 kl. 21:11

Javisst, fina mandelriskor, ät och njut!

0

Rävriska

Boman

3 sep 2012 kl. 21:35

Daniel, du har hittat mandelriskor! Grattis! Kladdet på händerna får du bort men olja+salt+ skrubbning, doften av amatörgynekolog försvinner med citron. Annars använd plasthandskar när du hanterar dem.

0

Hurra

Daniel Åström

3 sep 2012 kl. 21:39

Amatörgynekolog. :)
Får prova olja+salt för har nog tvättat händer 5 gånger och ändå luktar de starkt av dessa svampar fortfarande.
Hittade ett tiotal i bra skick iaf, växte i samma skog som blek kantarell och de känns inte så vanliga i närke.

Kommer inte äta alla på en gång, torka eller frysa för bästa resultat?
Om frysa, hur då? Fräsa utan matfett eller råfrysa?

0

Hurra

Boman

3 sep 2012 kl. 21:44

Skär i lagoma bitar och frys rakt av blir godast.Jag använder fryspåsar. Går bra att torka men skär då tunt och det luktar rätt mycket.

0

Hurra

Jan A, Uppsala

3 sep 2012 kl. 22:16

Vi smälter ned dom och fryser med eegenspadet kvar. Ofta är de så torra att man måste tillsätta lite vatten vid nedsmältningen/“kokningen”!
Att torka dem luktar alltför illa!
(Givetvis direktäter vi så mycket vi förmår - och lite till!)

0

Hurra

Fredrik S.

3 sep 2012 kl. 22:35

Jag hittade två praktexemplar idag. Jag tycker de är så fina så jag måste visa dem här på forumet. Det fanns ett mycket större ex. en bit bort från dessa, men det hade börjat ruttna. Fötterna på de två fick jag dock kapa lite, de var inte helt OK.
Har aldrig hittat några mängder av dem, så jag blev jätteglad.

Mandelriska (Lactarius volemus)

0

Hurra

Yoshi

4 sep 2012 kl. 07:57

De var ytterst ståtliga, Fredrik S! Grattis!

0

Pelle

Linn

4 sep 2012 kl. 21:05

Tack för era svar!

Jag var med Pelle Holmberg på Svampens dag i Tyresta och fick se några mandelriskor live :-)

0

skaldjur

Linn

4 sep 2012 kl. 21:09

...tyckte dock inte att de doftade skaldjur.

0

skaldjur

Daniel Åström

4 sep 2012 kl. 21:44

Åt de idag, dillstuvade och slängde med kräftstjärtar på slutet och gjorde crepes.
Helt OK men inte någon jättefavorit som svart trumpet.
3/5 får den av mig efter en smakning, har 2 uppsättningar i frysen så får se om man ändrar uppfattning.

0

Helene Faltis

5 sep 2012 kl. 01:38

Nej! Definitivt inte en mandelriska, den blöder j-mycket m vit växtsaft, är lite sammetsartad på hatten men det (som jag tycker) utmärker den är att den känns hård, kompakt. Är också ibland väl tilltagen i storlek, o växer ofta enstaka. osäker vilken riska det är du har där, men… söker du mandelriska så kolla blödningen under… Den är riklig o vit, ger svåra fläckar om man får på kläderna….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone