0 4149 visningar

9 svar

Identifieringshjälp Sotvaxskivling/Sotvaxing?

Micke U:sala

17 sep 2012 kl. 09:50

Hej alla kunniga!
Skulle uppskatta hjälp med identifiering av denna svamp. Tycker den stämmer rätt väl in på Sotvaxskivling/Sotvaxing.

Växte i mossig barrskog, lukten relativt anonym, smakade aldrig så tyvärr kan jag inte kommentera smaken.

Det som avviker från beskrivningen är väl att hatten inte direkt har tydliga strimmor, men det har jag noterat att andra personer också noterat för Sotvaxskivlingen (och kanske inte är ett helt säkert tecken sålunda).

Är det korrekt uppfattat att det inte finns några direkt giftiga förväxlingssvampar till Sotvaxskivlingen? (ge gärna exempel förväxlingssvamparna om ni har lust till det).

Tack på förhand.

Artbestämningshjälp, Sotvaxskivling/Sotvaxing?

0

anithau

17 sep 2012 kl. 10:03

Du har hittat sotvaxing.

Betr giftig förväxlingssvamp - kanske någon mer kunnig kan svara på.

0

Micke U:sala

17 sep 2012 kl. 10:40

Tack så mycket för ditt svar Anithau.

Det låter ju bra så långt, en röst till på Sotvaxing.

Kan du berätta mer vad du baserar din identifiering på så skulle jag uppskatta även det.

Min tanke: Om man i identifieringstrådarna hänvisar till de bifogade bilderna och beskriver vad man tycker stämmer in/inte stämmer in på den föreslagna arten så kanske det kan bidra lite mer till kunskapen hos frågeställaren (och andra noviser som läser).

Det är givetvis mycket tacksamt och värdefullt att få bekräftat/dementerat att det är en viss art, men ännu mer informativt ifall man dessutom kan få lite guidning i vad som ligger bakom slutsatsen, då har jag större chans att kunna identifiera svampen nästa gång jag ser den.

Obs. inte menat att vara nåt misstroende mot din identifiering, endast ett förslag på hur vi alla (speciellt noviser som mig själv) skulle kunna få ännu större nytta av den kompetens som ni kunnigare personer besitter :)

Tack igen!

0

Irene A

17 sep 2012 kl. 11:58

Den givna förväxlingsarten är väl klubbtrattskivling som har samma färg och form, men tunnare och tätare skivor, och ofta (men inte alltid) uppsvälld fot.
Den sägs innehålla något antabusliknande ämne, så man brukar avråda från att äta den i samband med alkoholförtäring.

Med reservation för att allt går att förväxla för den som är blind eller helt okunnig om svamp, så kan jag inte komma på någon giftig förväxlingsart annars.

0

Micke U:sala

17 sep 2012 kl. 14:46

Tack Irene A!

Haha, nja helt blind och okunnig är jag nog inte, det finns hopp.. :)

Letade runt lite i gamla trådar på samma ämne och där är just klubbtrattskivlingen ofta omnämnd som förväxlingssvamp, och den avsmalnande foten dyker upp som ett rätt säkert sätt att skilja den från klubbtrattskivlingen.

Tack för svaret, lägger därmed Sotvaxingen till raden av svampar som ska plockas och avnjutas i framtiden!

0

Boman

17 sep 2012 kl. 16:31

Mycket fint exemplar av Sotvaxskivling. De brukar inte vara strimmiga utan ha just den där färgen och utseendet ditt ex har. Hittar du en brukar det finnas flera i närheten.

0

Micke U:sala

17 sep 2012 kl. 16:37

Tack Boman!

Fanns ett litet exemplar bredvid denna, och senare under denna tur hittade jag ett lite större bestånd (ca 10 st) som dock var rätt larvangripna. Eftersom jag inte var helt säker på vad jag egentligen hittat (trots att Svampguiden-appen gjorde mig rätt säker på Sotvaxing) så nöjde jag mig med att fota den denna gång.

Nästa tur så ska jag se till att plocka med mig några för att smaka på dem !

0

anithau

17 sep 2012 kl. 18:05

Betr klubbtrattskivlingen och dess uppsvällda fot, så går det att klämma vatten ur foten.
Detta fenomen finns inte på sotvaxingen. Växer oftast i klungor, ser du en ser du många.
Blir lätt angripna av ohyra och kan som ett spindelväv under hatten (angripen). Sedan tycker jag att sotvaxingen är mörkare i färgen än klubbtrattskivlingen.

Det finns nog mycket mer att ta på.

Sotvaxingen vita mycket glesa skivor är också ett bra kännetecken.
Samt att de växer i frodig mossa.
I alla fall de som jag hittar.

0

anithau

17 sep 2012 kl. 18:05

Betr klubbtrattskivlingen och dess uppsvällda fot, så går det att klämma vatten ur foten.
Detta fenomen finns inte på sotvaxingen. Växer oftast i klungor, ser du en ser du många.
Blir lätt angripna av ohyra och kan som ett spindelväv under hatten (angripen). Sedan tycker jag att sotvaxingen är mörkare i färgen än klubbtrattskivlingen.

Det finns nog mycket mer att ta på.

Sotvaxingen vita mycket glesa skivor är också ett bra kännetecken.
Samt att de växer i frodig mossa.
I alla fall de som jag hittar.

0

Micke U:sala

17 sep 2012 kl. 23:01

Hej igen anithau.

Vad kul med fler hållpunkter för Sotvaxingen och tipset för klubbskivlingen.
- hoppas jag hittar lite klubbskivlingar nu också så att jag får möjlighet att både jämföra utseendet mellan dessa samt testa ditt tips om att klämma vätska ur “klubban”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?