0 578 visningar

20 svar

Leucogyrophana

Sven Johansson

20 nov 2012 kl. 23:23

Var ute i går i kanten av ett större bokhult. Där, på en rätt grov liggande tallstam, var ett riktigt Leucogyrophana-konstverk. Är detta släkte möjligt att skilja bara på utseendet, eller är det som vanligt mikroskop, sporer och 1000x som gäller.

Undrar den ständigt vetgirige (och dessvärre okunnige) smålänningen

0

Irene A

21 nov 2012 kl. 09:12

Med den färgen borde det vara blodticka, Gloeoporus taxicola

0

Tina Nordberg

21 nov 2012 kl. 11:01

Tycker som Irene.

0

Sven Johansson

21 nov 2012 kl. 13:21

Tackar och bockar alla ödmjukast – er erfarenhet är guld värd.
Var först inne på blodticka, men fick sedan för mig att det kanske lika gärna kunde vara en t.ex. stor spindelgröpa eller någon släkting.
MVH /Sven

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 15:44

Leucogyrophana - Wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/Leucogyrophana

Leucogyrophana är ett släkte av lavar.
Bara som lite upplysning om vad man kan hitta på nätet:(

0

Irene A

21 nov 2012 kl. 16:36

Lavar? Det var en nyhet för mig..?
Det finns en Leucogyrophana lichenicola som väl är parasit på diverse lavar (t.ex. Cladonia och Stereocaulon), men skulle verkligen släktet Leucogyrophana i sig vara lavar?

0

Tony S

21 nov 2012 kl. 20:21

Det får väl ändå var en alg med om det ska vara en lav. Finns ju ingen alg i blodticka.
Wikipedias robot som kopplat fel?

0

Joachim Krumlinde

21 nov 2012 kl. 21:36

Allt som står i Wikipedia behöver inte vara rätt. Och om man anser att något är fel kan man gå in och rätta det. Jag har just gjort det nu på Leucogyrophana. Får se om det strår sig.

0

Irene A

21 nov 2012 kl. 21:46

Den där Lsj har en flitig robot i alla fall :-)

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2012 kl. 22:26

Ja, det går inte att lita på allt på nätet därav min “Sura gubbe”.
Men nu har ju Joachim rättat till det, så då får det bli en :)

0

Skogsfrun i Obbola

22 nov 2012 kl. 16:17

Eftersom jag är aktiv på Wikipedia har jag lite grann kommit att engagera mig i Lsjbots projekt. Det fel som ni uppmärksammar kommer sig av att informationen om vilka svampsläkten som ska kallas för lavar har hämtats från den här sidan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Lichen_genera_taxonomy

Jag hittar raskt ytterligare några släkten som felaktigt hamnat där: Tremella, Athelia och Athelopsis. Kanske kan någon av Svampguidens otroligt kunniga personer avslöja fler? Man kan sedan automatiskt rätta de fel som uppkommit i de robotskapade artiklarna.

0

Irene A

22 nov 2012 kl. 16:40

Vad jag vet, hör inte heller Nectria till lavarna..

0

Irene A

22 nov 2012 kl. 16:50

Nectriella, Nectriopsis..?

0

Skogsfrun i Obbola

22 nov 2012 kl. 17:57

Jag vidarebefordrar detta!

0

hg

25 nov 2012 kl. 09:57

Ser ut som Leucogyrophana sororia, kolla i mikroskop.

0

Sven Johansson

25 nov 2012 kl. 22:59

Skall jag absolut göra om jag kommer till växtlokalen - tyvärr en 10-milaresa, så vi får se. Antar att det är sporerna du avser.
MVH Sven

0

hg

26 nov 2012 kl. 22:44

Jag har hittat arten en gång, har en diabild, där den är helt lik ditt foto. Så jag är säker på att det är den arten. Substratet är samma för båda. Men ovanligare arter bör alltid mikroskoperas.

0

Irene A

27 nov 2012 kl. 09:28

Jag är skeptisk till Leucogyrophana.. Så finporiga är dom väl ändå inte?

0

hg

28 nov 2012 kl. 23:18

Jag är inte kunnig om normalstorlek på “porerna” hos L.sororia, men hymeniet är meruloid -som också blodtickan kan ha i ungt stadium- men den röda färgen drar här mot rosa till skillnad mot blodtickans mer orange ton. Dessutom stämmer hymeniets ytstruktur på mellanbilden -de koncentriska lite tjockare “ringarna”- med mitt fynd av L.sororia.

0

Irene A

29 nov 2012 kl. 19:42

Nåja, jag kan inte göra så mycket mer än att hänvisa till en rad bilder av blodticka. Här finns 94 stycken:
http://artsobservasjoner.no/artportalen/gallery/images.aspx?rappsyst=2&art=57145
Notera bl.a. de koncentriska ringarna på flera av exemplen..

0

hg

3 dec 2012 kl. 10:20

Ja, många gånger är det nödvändigt med mikroskopering.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?