0 17311 visningar

15 svar

graviditet och svampätande

elsa

24 jun 2013 kl. 10:59

Har ni plockat och ätit svamp som vanligt när ni varit gravida eller har ni varit försiktiga med det? Jag tänker nu på att svamp kanske kan ta upp för mycket skadliga ämnen, att man ju kan få individuella reaktioner på även säkra svampsorter, och att svampguider hela tiden revideras så att tidigare ätliga sorter ses som oätliga, och därför kanske det skulle kunna finnas sånt som barnet i magen inte mår bra av, även om man själv äter och är glad. Känns lite vanskligt, samtidigt trist att gå miste om en go svamphöst såklart. Har inte hittat några speciella rekommendationer från livsmedelsverket.

Självklart äter man inget man är osäker på vad det är vare sig man är gravid eller inte. :)

0

Irene A

24 jun 2013 kl. 18:45

Arter som är cancerogena eller misstänkt cancerogena bör man kanske undvika med ett växande barn i magen. Bl.a. murklor, vissa champinjoner (snöbolls- och kungs-), allt som plockas i “Tjernobylområden” hör dit.

Jag minns inte exakt vilka arter som tar upp extra mycket radioaktivt cesium, men rimskivling och sandsopp hör dit, har jag för mig.

0

Tommy

24 jun 2013 kl. 22:02

Citronslemskivling och Sammetsfotad pluggskivling ackumulerar stora mängder radioaktivt cesium. Vanlig kantarell tar upp en del, och Brunsopp, Karl Johan, Trattkantarell, Ametistskivling, Lakritsriska, Svartriska, Björksopp, Vårtig Röksvamp och Rynkad tofsskivling tar också upp en del radioaktivt cesium från omgivningen. Det är de jag känner till, finns garanterat många fler.
Källa: Mycelium Running av Paul Stamets.
Bild från boken på tabell över några olika svampars benägenhet att ta upp några olika tungmetaller:
http://tellus.so/img/svamptabell.jpg

0

Kurt

25 jun 2013 kl. 17:15

Det handlar ju alltid om den totala mängden man äter också. Det är precis som när man talar om nyttiga livsmedel, det har inte så stor betydelse att t ex persilja är mycket nyttig, om man inte äter 500g per dag!

0

buffy

26 jun 2013 kl. 10:00

Man kan ju vara försiktig just under graviditet och amning, mest för att slippa oro. Vore ju hemskt om det senare kom nåt nytt rön om onyttigheter i någon svampsort man gluffat i sig medan man väntade barn. Höstens svampskörd går ju att torka.

0

elsa

14 jul 2013 kl. 14:06

Tack för alla era svar, visste väl att det fanns folk här som kunde!

Låter som att det är smart att hålla sig undan från nåt större svampätande denna höst. Men ut i skogen kommer jag ändå ta mig såklart(hoppas jag, än så länge mår jag i alla fall bättre av att röra på mig än att sitta still), svamp är alltid kul!

0

Katja

14 jul 2013 kl. 15:38

Svampar är starka allergener. Det är bättre att låta bli äta svamp under graviditeten.  Det finns en stor risk att barnet kommer bli allergiker, speciellt mot svamp.

0

buffy

14 jul 2013 kl. 18:14

Katja, har du någon mer info om just det? Jag har aldrig hört att barn blir allergiska av att modern utsätts för allergener t ex i form av pälsdjur eller pollen eller kärnfrukter. Tvärtom anser man väl numera att tidig exponering för allergener minskar risken för framtida allergi? Jag vet att några människor inte tål trattkantareller, men jag vet inte om det är verklig allergi eller överkänslighet eller intolerans.

Så det vore verkligen superintressant med mer info om allergena svampar och graviditet. Tills dess ska jag googla.

0

Kurt

15 jul 2013 kl. 08:14

Någon svampallergi har jag aldrig hört talas om, däremot kan vissa personer få magproblem av svamp. Men det har inget med allergi att göra.

0

Mattias Andersson

15 jul 2013 kl. 10:15

Man kanske ska undvika röksvampar för säkerhetsskull när man är gravid. Dessa har visat sig ackumulera bly, vilket är särskilt skadligt för foster.

0

Katja

16 jul 2013 kl. 21:20

Hej Buffy,

nej, jag har inga särskilda bevis som man kunde lita på. Jag tänkte att alla vet att det är sant :) Jag kommer från Ryssland, där är vi jätte försiktiga med allergier, mat och graviditet. Gravida kvinnor aktar sig för allt som kan framkalla allergier, så som choklad, svamp, skaldjur, bönor, och vet inte vad. Man är på en strikt diet under hela graviditeten och amningen. Vet inte om det funkar. Jag är allergisk mot många olika ämne, läkare säger att det beror just på att min mamma åt massor med svamp under graviditeten. Och det är sant. Hon var överförtjust i svamp, åt de nästan varje dag.
Om jag blir gravid, ska jag akta mig för svamp, definitivt :)

0

buffy

17 jul 2013 kl. 08:58

Katja, det är bra att vara försiktig när man är gravid, men det du skriver låter lite mer som skrock än som vetenskap. När jag googlade fann jag bara att det INTE finns något konstaterat samband mellan mödrar som äter mycket jordnötter under graviditeten och jordnötsallergi hos bebisen/barnet. Jordnötter är ju kända för att kunna orsaka allvarliga allergiska reaktioner.

Men det är givetvis bäst att låta försiktighetsprincipen råda när man bär på ett barn. Jag är själv allergisk mot en massa ämnen och hade gärna sluppit det.

Jag har aldrig hört om något samband mellan svamp och allergi hos bebisen, det är inte allmänt känt i Sverige. Ber om ursäkt för att jag lät dryg.

0

mumrik

18 jul 2013 kl. 01:45

Det är ju inte precis som maten vi köper på ICA är fri från miljögifter heller. Man kan ju undvika de värsta (som östersjöfisk), men att undvika allt går inte. När det gäller tungmetaller i svamp så kan man ju tänka på att våra åkrar gödslas med rötslam med rötslam som innehåller både kadmium, medicinrester och annat otyg. Vi äter grödan och vi äter djuren som ätit grödan. Med svamp slipper man ivf bekämpningsmedel.

0

Katja

21 jul 2013 kl. 23:03

Hej Buffy!
Jag vet att det finns stor skillnad mellan läkare i olika länder. Mellan det som anses vara farlig eller ofarlig. Jag vet inte längre vad man ska tro på :) I alla fall kommer vi överens att man ska vara försiktigt med svampar under graviditeten. Det är kanske skrock, fast jag inte vill testa själv :)

0

Hanna B

4 sep 2016 kl. 10:56

Det finns överhuvudtaget ingen forskning som stödjer Katjas inlägg om allergi.

0

Rebecca

3 feb 2018 kl. 12:01

Ni ska inte tro på det Katja hänvisar till. Har hört många ryska personer ge konstiga hälsotips när man är gravid som inte är baserade i sanning. Att går efter en strikt diet kan göra så att du inte får i dig det du behöver. Din kropp ger signaler om vad den behöver.  Och att det skulle vara allmän kunskap att överkonsumtion av saker under en graviditet skulle göra ditt barn allergisk är hämtat från himlen. Konstigt att alla barn inte blir allergiska mot det modern har “cravings” för under graviditeten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?