0 3302 visningar

4 svar

Hur ska torkad svamp lukta

Jonas

27 aug 2013 kl. 11:41

Hej

Hur ska svampen lukta om man har torkat den rätt?

Luktar det starkt? Nästan luktfri?

0

Richard

27 aug 2013 kl. 11:59

Lukten skall alltid vara tilltalande. Styrkan på lukten är väl beroende på svamparten. Torkade stensoppar och diverse trattkantareller luktar helt olika men starkare än tex blek taggsvamp.
Hur vida olika sätt att torka inverkar på luktstyrkan vet jag inte.

0

buffy

28 aug 2013 kl. 16:20

Vissa sorter luktar starkt t ex KJ och mandelriska. KJ kan t o m lukta på ett nästan obehagligt vis och det är inget fel då, det är bara en aromstark svamp som man inte måste använda stora mängder av för att få smak på en rätt. Första året jag torkade KJ trodde jag det var fel på den. Men det var det inte.

Mandelriska doftar starkt av - ja, gissa, mandelriska, faktiskt =)

Trattkantareller luktar också rätt starkt, inte helt ljuvligt. Men vad man upplever som obehaglig doft är ju väldigt individuellt. Det ska inte lukta mögel, jordslaget, förruttnelse. Att det luktar svamp är däremot normalt och önskvärt.

0

Helena i Lund

30 aug 2013 kl. 20:22

Min dotter flyttar ur hemmet när jag torkar svamp, för det luktar fötter. Her words, not mine. Vissa luktar mer fot, andra mindre. Upplever att det doftar mer vid hög luftfuktighet, så godcirkulation och lagom blås. Och tunnskivat såklart.

0

Helena i Lund

30 aug 2013 kl. 20:24

Jag brukar jämföra doften av svamp i tork med thailändsk fisksås.. Umami.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone