0 900 visningar

17 svar

Några annorlunda i onsdags -

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:32

några normala i torsdags – och en skum idag.

I går gick jag – ffg efter gallringen för några år sen – igenom hela den gamla odlingsmarken öster om Trollträsket – ganska noga t.o.m.  Det ser ut att kunna bli riktigt bra där igen, om det bara nedkommer en massa vatten!
Nu fanns dock inte mycket att titta på – och ännu mindre att skörda.

Men roligt var det att återse en sälgticka som jag fotade och visade 2008, då mer änglalik än nu men inte heller då ”väldigt ung”, nu något luggsliten – men iaf!  Jag tyckte mig känna igen den, men var inte säker förrän jag letat upp den gamla bilden.  (Minns du ”Engelgöken”,JAS?)
Och vem är inte lite mera luggsliten efter 5½ år?
Vid nästa besök ska den gamla bilden få följa med och jag ska söka uppsöka ”exakt” samma vinkel m.m.!

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:36

Det roligaste i denna skog är att praktiskt taget ALLA större lövträd och grupper av sådana har sparats vid gallringen - och i många fall också tydligt gynnats genom friställning!  Synd att man inte var lika hänsynsfull vid Trollträskets stränder – och i hasselgrupperna.
En annan sälggrupp med eldtickor hade också friställts förtjänstfullt.  Området kanske åter blivit ett bra exkursionsmål.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:37

Vad detta varit för ticka vet jag inte (första bilden) men sen kommer urgla kuddtickor…

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:39

I en myrstack c 1 m ö T (en meter över Trollträskets nu ganska torra yta) solade sig några champinjoner – som beskuggade såg lite annorlunda ut!  Och jag fick myror både i byxorna och i huvet! Ngn som säkert vet?

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:40

Hemma, på 5mm-papper, såg de ut så här – och alla fick gå i kollekten:
Måste nämna att de luktade mycket gott, snöbollslikt, men kanske aningen svagare!  Jag har aldrig förr sett bruna champinjoner med så ynka lite, fint hår på hatten, vid kanten – och som luktat så gott!

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:42

Tillbaka vid P och ”småtickgranstubben” (som mådde bra men hade det lite torrt) hittade jag en supersolitär trattskivling, på en fullkomligt galen, supertorr fläck. Det bör väl möjligen kunna vara en missanpassad C.gilva, men…
Några bilder.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:43

Hemma på papperet såg den ut så här. Vad tyx?:
Den var så torr att den fick fortsätta att torka i rumstemp och var kollektsnustorr på två dagar.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:44

På hemvägen stannade vi hos vårtskrälingarne för att kollekta ytterligare några, men tji. Fanns bara små, omogna.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:46

I torsdags kom hustrun hem med fina kant- och mandelkremlor till ett gott svampmål – och en ”maskäten” grynsopp. Och jag kollade tomtrabarbersvamparna – som var många!.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:48

Idag är det lördag och jag gick en liten tomtrunda för att kolla utvecklingen.  Första fyndet var en sedan i går uppvuxen strävsopp, en sån som vissa brukar kalla gul!  Snygg är den iaf…och ska få mogna för att förhoppningsvis hamna i kollekten.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 17:58

Rabarbersvamparna har det torrt men lever gott bland småtallarna.
Först några för tillfället sistabilder på den gulaktiga” strävsoppen som nu växer skyddad av en trådback. (När jag för länge sen backade in eldsoppar på samma sätt, så frågade ett barnbarn om det var för att de inte skulle rymma!) Soppen finns nära den plats som brukar hysa gulnande musseroner.  Björk och ek m.m. inom ömsesidigt räckhåll.
Flera tidigare år har egendomliga, gulaktiga strävsoppar funnits på andra sidan av huset, närmare vår stora ek.

0

Joachim Krumlinde

31 aug 2013 kl. 20:05

Betr. champinjonen så föreslår jag rosenchampinjon (Agaricus porphyrizon)

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2013 kl. 20:48

Tack för förslaget Joachim!
Enligt Dyntaxa ska den stavas med 3 r i artnamnet, men då hittar jag ännu mindre än om jag stavar på ditt (och de flestas) sätt! 
Helt ny art för mig.

0

Irene A

31 aug 2013 kl. 21:37

Om jag ser rätt, att fotbasen är något avsmalnande mot basen, skulle jag kalla champinjonen för blodchampinjon, Agaricus langei.

Rosenchampinjonen rodnar inte så.

0

"JAS" Helsingborg

31 aug 2013 kl. 23:46

Snyggt Jan, jodå jag minns:)

0

Joachim Krumlinde

1 sep 2013 kl. 09:00

OK, jag håller med om blodchampinjon.

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2013 kl. 10:30

Tack för kommentar Irene, men såvitt jag “vet” har blodchampinjon en minst sagt ganska förtjockad bas. Dessutom känner jag inte igen vare sig lukt eller smak…
Men de är numera torra och arkiverade.
Ingen som har ngt att säga om de övriga?

0

Irene A

1 sep 2013 kl. 12:06

“blodchampinjon” med förtjockad fotbas är sannolikt skogschampinjon..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone