0 1407 visningar

13 svar

onyttigt?

faber

18 okt 2013 kl. 15:23

att svamp har en del potenta antioxidanter har man ju hört. Men vissa arter inbillar jag mig tar upp elände också, som man sedan får i sig, inte bra.

VIlka svampar tar upp mest skräp, och vad är det för kemikalier, tungmettaler etc. de ansamlar?

0

conocybe

19 okt 2013 kl. 13:21

Søk på nettet. Du finner svar der.

0

buffy

21 okt 2013 kl. 10:31

De jag känner till som man bara ska äta ett par gånger om året är alla gulnande champinjoner, ex vis snöbolls- och kungschampinjoner. De tar upp kadmium.

Andra som har dåligt rykte är sandsopp (cesium, mest i rörlagren) och ametistskivling (arsenik).

Givetvis beror upptaget av tungmetaller på var svampen växer. Det är alltså “värre” att äta sandsopp från Gävletrakten än från Simrishamn osv.

0

faber

21 okt 2013 kl. 11:04

tack, det visste jag inte om sandsoppen

0

SkogsolaH

21 okt 2013 kl. 11:34

Tilläggas ska för champinjoner att det finns senare rön som säger att det kadmium man får i sig bara passerar oss utan att tas upp av kroppen.

0

mumrik

21 okt 2013 kl. 11:41

Jag visste inte heller det om sandsopp. Attans.

0

faber

21 okt 2013 kl. 11:42

läste i någon tråd här att trattkantareller som blir svarta när de torkats inte ska ätas tror jag det stod, vad beror detta på?

0

mumrik

21 okt 2013 kl. 12:16

Fast är det mest i rören kanske det inte är så farligt.

Här hittade jag lite mer.
http://www.stuk.fi/sateily-ymparistossa/elintarvikkeet/cesium137/sv_FI/sienet/_print/
_______________________________
Minst cesium upptas i arterna i grupp 1 och mest i arterna i grupp 3

  1. stenmurkla, fårticka, honungsskivling, toppmurkla, tegelsopp, smörsopp, stensopp, kantarell, goliatmusseron
  2. kremlor, trattkantarell, rödgul och svart trumpetsvamp
  3. riskor, taggsvampar, sandsopp, rynkad tofsskivling, sotvaxskivling
_____________________________

Riskor och taggsvamp, attans igen.

0

Lena M

21 okt 2013 kl. 12:32

Det låter bra skogsolaH, att kadmium bara passerar kroppen. Jag tycker de är så goda och vanliga ” svampår ” brukar det finnas gott om dem i hagarna här.

0

buffy

22 okt 2013 kl. 13:42

Jag kan berätta att eftersom jag är uppvuxen vid Barsebäcks kärnkraftverk så fick jag och min familj gå på halvårskontroller på radiofysiska institutionen i Lund för att kolla om vi fysiskt påverkades av kärnkraftverket. Vi brukade plocka champinjoner och äta och efter en säsong med väldigt mkt champinjonätande, uppmättes rejält förhöjda halter av kadmium hos oss. Vi slutade därför plocka och äta champinjoner, snöbollschampinjoner var våra favoriter. Obs att kadmiumet inte kom från kärnkraftverket utan från konstgödsel (fosfor m kadmium i).

Det är därför jag inte tror att kadmium i champinjoner passerar gm kroppen utan att tas upp.

Ängschampinjoner ska man däremot kunna äta. De är väldigt goda de också. Det är de gulnande man ska undvika.

0

svarta trattisar

buffy

22 okt 2013 kl. 13:47

faber, svarta trattisar ska inte ätas eftersom det svarta kommer av förruttnelse.

Men ibland blir de svarta trots att de smakar och luktar bra, faktiskt, så det är lite svårt. Luktar de illa ska de givetvis kastas, men själva förruttnelsen avstannar vid torkning och bakterierna dör (de måste ha fuktighet), dessutom tillagar man ju svamp på rätt hög värme, så det är kanske därför man brukar överleva intag av svartnade trattisar.

Men det är alltså inget särskilt för trattisar eller svamp, det mesta som svartnat av föruttnelse är olämpligt att äta.

0

m

22 okt 2013 kl. 14:11

Kadmium lagras i lever och njurer

0

Jan A, Uppsala

22 okt 2013 kl. 15:06

Tungmetaller upptagna i svampar lagras bara i svampcellernas för oss icke nedbrytningsbara kitin. De passerar oss således enkelt och problemfritt.
Vill vi lagra tungmetaller i några organ, så måste vi få dem i oss på annat sätt!

0

"JAS" Helsingborg

23 okt 2013 kl. 09:36

Jan. Detta har jag oxå läst och tagit del av men det är ju intressant att läsa vad Buffy påstår och det vore lika intressant om detta fans dokumenterat och lika så påståendet att Kadmium lagras i lever och njurar i så fall borde Buffy fortfarande ha höga halter i sin kropp. Hur mycket vet vi egentligen och vem i hela världen kan man lita på?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?