0 2040 visningar

8 svar

Svamp från Hötorget

Gunni

28 nov 2014 kl. 12:16

Jag köpte dessa två svampar på Hötorget I Stockholm I går.
Försäljaren sa att det var Shitake.
Jag sa att de ser välinte ut så där. Han svarade att det finns olika sorter. Jag betalade 48 kronor för dessa två. Jag är ingen svampplockare så jag undrar om ni kan hjälpa mig. Blev jag lurad på pris och sorts svamp?

Från Hötorget

0

Michael Krikorev

28 nov 2014 kl. 13:31

Du har rätt i att det inte är shitake. Det ser ut att vara kungsmussling, även kallad King Oyster:

http://www.gronsakshallen.se/sortiment-kategori/svamp-odlad/

0

Gunni

28 nov 2014 kl. 14:27

Tack för ditt svar Michael!
Den verkade ju stämma bra med King Oyster. Då vet jag att jag vågar äta den.
På sidan “grönsakshallen” fanns ju mycket annat spännande också. Tack!

0

Irene A

28 nov 2014 kl. 14:41

Jag tror att kungsmussling och shiitake brukar ligga i ungefär samma prisklass, så för den delen gjorde det kanske detsamma.
Jämför med den här prislistan:
http://www.rpfrukt.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Hallestad-kampanj.pdf

0

Gunni

28 nov 2014 kl. 16:23

Tack Irene för din information angående priset på kungsmusslingen! Det var intressant.
179 kronor kilot, alltså 18 kronor hektot.
Försäljaren sa att de kostade 60 kronor hektot men jag skulle få dem för 30 kronor hektot.
Jag blev lurad alltså.
Det blir man alltid på Hötorget. Sist kom jag hem med väldigt ruttna lingon.
De brukar också alltid lura på mig mer än jag vill ha. Men jag glömmer till nästa gång jag går dit.

0

Charlie Wijnbladh

28 nov 2014 kl. 18:49

Intressant med de två sajterna Micke och Irene anger. Vilken röra bland namnen och vilka hutlösa priser för en del svampar utan någon märkvärdig smak!
Man kan jämföra med fiskmarknaden där handlaren måste ange latinskt namn och fångstområde för fisken. Och där
Hötorget är ju som det är: “Gotländsk sparris” i mars o.s.v.
Charlie W

0

Hans v E

28 nov 2014 kl. 22:37

Den liknar talltuvskivling (Lyophyllum shimeji) lite också tycker jag.

0

åsa

29 nov 2014 kl. 23:37

Alla blir lurade på hötorget, skulle inte förvåna mig om svamparna får en en högtrycksdusch innan de säljs.

Men varför handla där? Trattkantareller har en peak så tagga till!

0

linsu

15 aug 2015 kl. 00:01

“Trattkantareller har en peak så tagga till!” kul!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?