0 1085 visningar

7 svar

Lundticka?

Tove

3 dec 2014 kl. 14:44

Hej!

I slutet av september i år hittade jag flera fruktkroppar av denna fina ticka (se bilder) vid foten av en gammal, hamlad ask i en igenväxande del av en beteshage i nordöstra Småland (S om Loftahammar).

Hatten var oregelbunden och hade fot, den var ljust brun och varken särskilt hård eller jättemjuk, snarare lite gummiartad. Jag har för mig att de delvis växte precis intill en gammal rot eller nedfallen gren och delvis direkt i lövförnan intill trädet (möjligen med någon rot undertill som inte syntes).

Jag har frågat en svampkunnig vän som tror att det skulle kunna vara Tyromyces wynnei, dvs lundticka, men han är inte helt säker, han har aldrig sett den själv, och den är ju mycket ovanlig, särskilt i den delen av landet? Det jag hittills har läst om arten verkar dock stämma mycket bra.

Kan gissningen stämma?

möjligen lundticka Tyromyces wynnei

0

Hans v E

3 dec 2014 kl. 15:17

Det tycker jag verkar troligt, men fråga Klas!

0

klas jaederfeldt

5 dec 2014 kl. 22:34

håller med

1

Tony S

7 dec 2014 kl. 11:56

Jag tror inte på lundticka, som ju är en mjuk art med mindre porer. Den är inte trattformad, utan växer mer plant, ofta ut över förnan.
Är istället övertygad om att det du har på bilden är klumpticka, Abortiporus biennis. Typiskt med de grova, lite vindlande porerna. Den blir rödaktig vid tryck på porlagret, vilket man också kan ana på din bild.

0

klas jaederfeldt

7 dec 2014 kl. 15:02

du har rätt tony, slarvigt av mej

0

Tove

10 dec 2014 kl. 17:06

Intressant. Ja, klumpticka stämmer bra in på vad jag minns om växtsätt och växtplats. Tack för hjälpen!

0

Vilken ticka ?

Bo Reichenberg

13 nov 2017 kl. 07:48

Åvaån, Sydöstra delen avTyresta nationalpark
2017-11-09

0

Jonet

13 nov 2017 kl. 16:17

Tror det är zonticka på sista bilden men är inte säker. Starta helst en ny tråg för nya inlägg så är rsiken mindre att man blandar ihop…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?