Erik Liljas
14 aug 2015 kl. 14:30
Letade svamp idag nära Virå bruk i sydligaste Sörmland hittade nästan inget förutom denna som det fanns mycket av. Den växte i mossa i barrskog. Blåbärsris och ormbunkar..Den växte i tuvor. Något exemplar såg ut som en mycket ljus trumpetsvamp. Vissa var krusiga av svampliknande utväxter på foten.
Håller med Svampfia, det är nog en kruskantarell: http://svampguiden.com/art/visa/pseudocraterellus_undulatus
Tack. Bilden bekräftar att det är kruskantarell
Jag är inte så säker - tycker att det liknar svart trumpetsvamp mer faktiskt.
Ja, nu på den andra bilden ser det mer ut som ett mellanting mellan svart trumpet och grå kantarell. I den nya finska “signalartsboken” finns en bild på vad som ser ut som en svart trumpetsvamp med åsar, som de kallar för något amerikanskt namn (minns inte vad). Här är boken iaf: http://www.luomus.fi/fi/uutinen/tietokirjassa-esitellaan-luonnonsuojelullisesti-arvokkaita-metsaymparistoja-niiden
Är det Craterellus caeruleofuscus du menar? Intressant om den verkligen finns i Skandinavien!
Jag förhåller mig skeptisk så länge det inte har publicerats DNA-data hos Genbank.
När jag googlar på arten presenteras några väldigt olika exempel på arten. Det gör mig ännu mer skeptisk…
Ja, det låter bekant Irene, det var nog namnet Craterellus caeruleofuscus jag fiskade efter. Boken finns på jobbet, ska se om jag kan spåra uppgiften och vem som bestämt fyndet när jag är tillbaka. Har för mig att den inte betraktades som speciellt ovanlig i Finland heller?!
Plockade dessa förra året och det är svart trumpetsvamp som jag lyckades tyda det. Liknar dina!
Jag lutar nog åt svart trumpet, tycker inte det finns någon tydlig gräns mellan hatt och fot och det har det varit både på de grå kantareller och kruskantareller jag hittat. Hade varit kul om nån kunde mikroskopera…
@Minouuu: Alla arter som nämnts i tråden är ätliga men grå kantarell och kruskantarell bör undvikas eftersom de är ganska ovanliga.
Det är svårt att bedöma storleken på svamparna tycker jag
De kruskantareller jag hittat i hasselmiljö på exakt samma växtplatser som svart trumpetsvamp var så väldigt mycket mindre och tunnare än trumpetsvamparna att det var utom all tvekan att det var olika arter, dessutom mycket talrika, när man väl började upptäcka de små klasarna med minikantareller fanns där “hur mycket som helst”
De liknade mycket dina fynd på bild 1
Men jag har även hittat enstaka lite större kruskantareller , också i samma terräng som svart trumpetsvamp, fast under ek i blandskogsmiljö
De hade tydligare skillnad mellan hatt och fot
De större har jag bild på
verkar inte funka att skicka mer än en bild fast det står tre….
Nytt försök…
Minouuu, det finns något som heter Google. Om svampexperterna har talat om vad det är för svamp, är det bara att googla sida upp och ner om hur pass ätlig den är och i vilka recept den passar. Man kan inte begära att folk ska skicka listor med bruksanvisningar. Testa att Googla om du vet vad det är för svamp. Annars har du fliken här ovan som heter Matsvampar. Klickar du där och finner det de sa, ja då är den ätlig. Den är i bokstavsordning så så svårt är det inte att finna svampen i fråga.
Japp, kruskantarell enligt min åsikt och syn. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.