0 377 visningar

9 svar

Lunspindling?

Gegge

30 aug 2015 kl. 16:52

Hej
Lundspindling är väl ingen omöjlighet för denna större spindling?
Funderar ochså på Ekspindling Fast den skall väl ha ett mer utvecklat velum.
Fast storleken stämmer väl mer in på den.
Växte under Björk som väl båda kan göra

0

Gegge

30 aug 2015 kl. 16:53

Ja Bilderna blev ju inte så bra förstås.

0

Gegge

30 aug 2015 kl. 16:54

Nej verkligen inte

0

SvenD

30 aug 2015 kl. 20:38

Tror inte på lundspindling - snarare svedkremla (verkar ha ljusa lameller, åtminstone på bild 2 och 3!).

0

Gegge

30 aug 2015 kl. 21:57

Den är ju brunsporig, det yngre exet har ljuslila hattkant
Nej bilderna var verkligen var verkligen inte bra,

0

SvenD

30 aug 2015 kl. 23:21

Okej, jag tar tillbaka det där om svedkremla! Kanske kan man ana en svagt blå ton på lamellerna då
det gäller den mindre svampen? Är väl typiskt för lundspindlingen (och en del andra spindlingar!).

0

SvenD

30 aug 2015 kl. 23:27

Det finns en del riktigt vassa spindlingsexperter på svampsajten - har du tur kanske någon av dessa
kan ge bättre besked!

0

g

31 aug 2015 kl. 04:34

Tack Sven
Jo Skivorna var lite blågrå på det mindre exet.
Har för mig att Ekspindlingen är lite mer blå som ung.

0

Irene A

31 aug 2015 kl. 11:27

Jag tycker att det ser ut som ekspindling. Jag vet att den (eller en mycket snarlik art) har hittats i parkmiljö i Borlänge…

0

Gegge

1 sep 2015 kl. 03:03

Tack Irene

Den (Ekspindlingen?) blir väl större än de andra i sectionen.
Färgförändringen är tydligen en uttalad karaktär för dessa
Denna hade en Hattbredd på 15 cm ca.
Vet inte om C. variecolor tex växer med björk skall kolla upp det.
Lundspindlingen växer tydligen med de flesta lövträd, men skall också vara mindre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?