0 7225 visningar

11 svar

Vilken typ av kantareller?

Eugene

27 sep 2015 kl. 16:27

Hej alla, jag är ny i Sverige.

Kan jag be er om dessa är kantarell?
Kanske falsk kantarell? Narrkantarell?

Vill du riskera att äta dem?
Torka dem i ugnen?
Eller steka dem i en kastrull i 15 minuter?

Tack så mycket för alla svar!

0

greger

27 sep 2015 kl. 16:34

ser ut som flera olika arter ser inte någon kantarell bland dessa.
skulle inte äta dessa.

0

Eugene

27 sep 2015 kl. 17:30

OH wow, tack!

Kan du berätta vilka arter du se?

Jag äter inte dem, bara nyfiken.

0

Mats//

27 sep 2015 kl. 17:43

Ser några som ser ut att va kantareller, satte en grön prick på dom.
Men ät ingen svamp som du inte är 100 % säker på.

0

Eugene

27 sep 2015 kl. 17:51

Jag förstår, jag tvivlade med sin färg.

Jag tog 2 bättre bilder, försöker isolera dem.

Någon aning om arten av de orangefärgade svamp?

Till en nybörjare här, verkligen såg ut som kantarell.
Bad misstag. Kasta ut dem.

0

Eugene

27 sep 2015 kl. 17:52

Och dessa kan vara kantarell… ? KANSKE?

0

PH

27 sep 2015 kl. 21:17

Jag kan se kantarell på sista bilden

0

Johanna

28 sep 2015 kl. 10:42

Hej:)
Jo,de sista bilderna är absolut gul kantarell,dvs den goda sorten!
De första,dvs de som är rödare till färgen är ngt annat,men förmodligen ngn form av kantarell.Hittar en del av dessa,och brukar också kalla dessa för falskisar(falk kantarell).
Narrkantarell betyder samma sak nästan ju: att narra=att lura,falsk=osann.
De är NOG inte särskilt giftiga,men chansa inte.
Såvida det inte låg fler okända svampar i samma korg som dessa skulle jag nog ändå käka upp de gula om jag var du.
Kantareller har ju sk “åsar”,och inte “skivor” under sig,och alla dina har ju det.
Tänk bara även på att om du ngn gång hittar beige,eller grå eller lila utav dessa så plocka dem inte: det finns utrotningshotade kantarellsorter.
Grattis till fynden dina!

0

Michael Krikorev

28 sep 2015 kl. 11:46

Det är narrkantareller de allra flesta på dina bilder, utom de som Mats har markerat gröna prickar på (utmärkt gjort Mats!).

På senaste bilden är 3 narrkantareller och bara 2 är “äkta” kantarell, de är markerade med gröna pilar.

0

AbcD

29 sep 2015 kl. 14:14

instämmer - de med grön prick är vanlig kantarell - de andra är narrkantarell, en skivling som inte alls är släkt med kantareller

0

AbcD

29 sep 2015 kl. 14:17

det där är skivlingar, inte alls släkt med kantareller, dessa skivlingar kallas ibland narrkantarell ibland falsk kantarell och har brunröda skivor som du kan peta bort - kantarellsvampar har åsar som är glesare än skivor och sitter fast på ett annat sätt i hatten

0

PH

29 sep 2015 kl. 14:26

Jag ser absolut tre kantareller, de som visas med åsar, om inte varför då?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone