0 659 visningar

8 svar

vilken svamp?

Daniel

6 okt 2015 kl. 16:21

Jag lutar åt blodchampinjon men vill ha expert hjälp :P

Tack på förhand

0

Tilda Nilsson

6 okt 2015 kl. 16:39

Krusbärskremla är giftig rör den inte!

0

Daniel

6 okt 2015 kl. 16:56

VA? inte i närheten enligt mina böcker iaf. nu måste du ta och berätta varför du säger det. inget enligt mig stämmer ens med en kremla.

0

PH

6 okt 2015 kl. 17:11

Nä champinjon är det men vilken är frågan

0

Daniel

9 okt 2015 kl. 16:48

ingen expert som har någon idé?  Växte i tall,gran skog enstaka björkar finns i skogen om jag inte miss minner mig så växte denna under en Tall.

0

Irene A

9 okt 2015 kl. 18:51

Nä, det är svårt att avgöra om det är skogs- eller blodchampinjon i det här fallet. I genomskärning rodnar blodchampinjonen kraftigare, men det syns inte på bilderna…

0

Daniel

9 okt 2015 kl. 22:49

Tack irene. För oss nya vad menas med rodnar kraftigt att det blir en stor skillnad i färg eller stt förgen ändrar sig snabbt? Jag skulle inte säga kraftigt mera lätt slö rodnad efter ca 10s. Men visst kan man ha prov smakat den för det kan väl inte vara någon giftig?

0

Irene A

10 okt 2015 kl. 09:35

Blodchampinjonen blir starkare eller klarare röd, men ibland är det svårt att avgöra ändå, för det beror också på hur fräsch svampen är. En annan skillnad brukar man kunna se på fotbasen som är något uppsvälld hos skogschampinjon och något avsmalnande hos blodchampinjon. Jag tycker att den du har på bild ser lite uppsvalld ut, så den detaljen tyder i alla fall på skogschampinjon.

Det finns ett par brunfjälliga champinjonarter som är giftiga, men de rodnar inte. Istället gulnar de, särskilt på hattkant och i fotbas, och luktar karbol (ingen angenäm doft).

0

Daniel

10 okt 2015 kl. 15:03

Tack irene nästa säsong så vågar jag nog smaka på dessa champinjoner :D spelar inte mig så stor roll om det är blod eller skogs men kul att kunna skillnaden ändå. Känner igen namnet Karbol.
kan inte placera det dock.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?