0 1759 visningar

12 svar

Hav av rökslöjskivling?

Daniel

8 okt 2015 kl. 11:21

Kan detta vara rökslöjskivling?

0

Daniel

8 okt 2015 kl. 11:24

Bild nummer två

0

Jonet

8 okt 2015 kl. 14:28

Ja, det är rökslöjskivling!

0

Irene A

8 okt 2015 kl. 15:53

Jag är inte lika säker, tycker att de är för små och växer för utspridda. Det finns ett antal mindre slöjskivlingsarter, t.ex. Hypholoma elongatum, Hypholoma ericaeum…

0

Daniel

8 okt 2015 kl. 16:23

Tack irene
finns det något tvär säkert sätt att skilja svavelgul slöjskivling och rökslöjskivling?
den där bilden är bara en 1/10 av stället. Aldrig sett så mycket av samma sort någon gång.

0

SvenD

8 okt 2015 kl. 19:14

Rökslöjskivlingen växer på barrträdsstubbar och smakar milt. Svavelslöjskivlingen
växer i stort sett endast på lövträdsstubbar och smakar inte alls bra! De kan vara ganska lika på hatten men lamellfärgen är olika. Äldre svavelslöjskivlingar kan bli
mörka på lamellerna men det finns nästan alltid kvar något i kanten av den svavelgula färgen.

0

SvenD

8 okt 2015 kl. 19:15

Och här är rökslöjskivlingen.

0

Daniel

8 okt 2015 kl. 20:24

med andra ord är det mer troligt att mitt hav är svavelslöjskivlingar? :( alternativt någon av irene´s förslag.

0

Michael Krikorev

8 okt 2015 kl. 20:46

Det är bara att tugga på en liten bit av den färska svampen. Svavelgul slöjskivling är mycket bitter i smaken och giftig. Den lysande gröngula färgen upptill på foten (närmast skivorna) som syns på första bilden är ett bra kännetecken för svavelgul tofsskivling.

0

Daniel

8 okt 2015 kl. 21:24

Tack michael men så modig är jag inte än så jag vågar smaka på rå svamp i skogen :P får väl ta med mig någon modig nästa gång hehe

0

JanAUppsala

9 okt 2015 kl. 19:02

Att smaka innebär inte att äta/svälja.  Tugga på en liten fin bit, håll reda på var du har den, spotta ut allt efter någon halvminut eller så.  Röks(löjskiv)lingen smakar helt enkelt gott - tycker jag och många andra - speciellt som tillagad. 
Ett skrivfel här på Svampguiden för några år sedan har medfört att bla/ffa jag numera kallar den röksling!

0

Daniel

9 okt 2015 kl. 22:45

Tack jan, är mest rädd för smaken inte giftet :p
Är väldigt känslig för smaker :p

0

PH

9 okt 2015 kl. 23:16

Det är bra att ha lite vatten med sig i skogen och skölja med, så himla farligt kan det väl inte vara att smaka några mm?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?