0 877 visningar

4 svar

Taggig vedsvamp för högt upp!

janyolsson

1 mar 2016 kl. 21:26

På undersidan av ekgren på 3,5 m höjd växte denna resupinata svamp som jag inte känner igen. I avsaknad på teleobjektiv blev bilderna inte bra. Taggarna grova långa och trubbiga 3 - 4 mm långa.
Kan någon ge ett förslag? Är det värt att ta med en stege för att samla svampen?

0

Irene A

2 mar 2016 kl. 09:51

Ett förslag bara; Radulomyces molaris, grovtagging, som helst växer på ek. Den har en lustig utbredning, funnen nästan bara i norra Götaland.
Om det är värt besväret att försöka samla in den, är upp till dig förstås…

0

janyolsson

2 mar 2016 kl. 13:25

Tack!
Har varit ute på nätet och sett att ditt förslag med all säkerhet är det riktiga.
Det finns inga fynd på artportalen från mina hemtrakter kring Trollhättan ( inte heller någonstans i framlidna ” Älvborgs län” ) och arten har en utpräglat östlig utbredning. Så det blir att packa stege på biltaket. Som tur är gjordes fyndet alldeles intill en parkering på Halleberg så besväret blir inte så stort.

0

janyolsson

3 mar 2016 kl. 22:04

Har nu med stege varit och hämtat ner mina svampar. De såg betydligt ljusare ut än de gjorde där uppe på undersidan av grenen och de såg också pinsamt bekanta ut. Det var helt enkelt piggplätt vilket jag bekräftade genom mikroskopering. Irene goda förslag har nu gjort mig uppmärksam på grovtagging men denna lyser ännu med sin frånvaro i mina trakter trots rikedom på ek. Här nu några bilder på piggplätten som lurade mig och bilder på sporer.

0

Irene A

4 mar 2016 kl. 10:46

Så bra att du använder mikroskop! Intressant är att nyckeln i Nordic Macromycetes ger grovtagging och piggplätt som alternativ, och att det bara är spormåtten som skiljer dem åt :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone