0 679 visningar

17 svar

Vad heter svampen?

AinaSmedberg

27 sep 2016 kl. 07:29

Svampen växte tillsammans med trattisar i blandskog nere i mossan intill en myr.Jag bor i Västernorrland strax norr om Sundsvall.

0

Jonet

27 sep 2016 kl. 09:21

Titta på sotvaxing!

1

SusanneH

27 sep 2016 kl. 11:49

Hatten ser sammetsluden ut och skivorna åt det gula hållet? Jag skulle titta närmare på sotriska.

0

Agneta

27 sep 2016 kl. 13:19

Så vackra de är! Har själv aldrig sett någon sotriska i verkligheten. Såg i artportalen att de är rätt sällan rapporterade här uppe i Norrland, så grattis! :) Här i Västerbotten inte en enda ännu i år vad jag kunde se.

0

Agneta

27 sep 2016 kl. 13:45

Förlåt! Nu utgick jag från att det var sotriska! Men tycker det ser ut så längst upp på foten under hatten. Men det syns otydligt. Aina, kan du jämföra bilder med sotvaxskivling och kolla? Jag är nyfiken på om sotriskan finns kvar i “mina trakter” (Umeå).

1

Jonet

27 sep 2016 kl. 13:51

Tack Susanne Sotriska var det jag trodde att jag skrev… Ibland är man för snabb. Den rynkade foten närmast hatten är typisk för sotriskan.

0

Draken

27 sep 2016 kl. 13:54

Jag tycker inte att det ser ut som en sotvaxskivling, skivorna går ner på ett annat sätt än på de som jag brukar plocka i alla fall.

0

Agneta

27 sep 2016 kl. 13:57

Så roligt! Rapportera i artportalen! :)

0

Agneta

27 sep 2016 kl. 14:01

Nu var det jag som var för snabb! (igen!) Trodde att det var Aina som svarade 13.51. Jag får lugna mig.

0

AinaSmedberg

27 sep 2016 kl. 21:24

Jag tycker nog att det verkar se ut som en sotriska. Går den att äta? Jag har aldrig sett den tidigare och jag är 66år så den måste vara sällsynt.

0

Agneta

27 sep 2016 kl. 22:02

Går, går det. Men man bör hellst inte plocka den.

0

SvenD

27 sep 2016 kl. 23:30

Har sotriskan så gula skivor? Liknar mer beckriskan (Lactarius picinus)

0

Agneta

28 sep 2016 kl. 01:58

Jag är ingen expert. Bara en nyfiken sotriskebeundrare. Men ser att tidigare har man diskuterat så här:
http://svampguiden.com/forum/visa/208195

0

AnneJukkas

28 sep 2016 kl. 16:52

Jag kollar “mitt” Sotriska ställe varje år utanför Ånäset i V-botten. I år fanns det 12 fruktkroppar. Jag plockar dom aldrig, stannar bara och beundrar och njuter av dessa vackra svampar.

0

AnneJukkas

28 sep 2016 kl. 17:00

En till bild! Förstår inte varför dom hamnar åt fel håll?

0

Sotriska i Västerbotten

Agneta

28 sep 2016 kl. 19:11

Åh, men då finns det ju hopp även för mig att få se sotriska häromkring en dag utan att åka land och rike runt!  Anne, har de de här ribborna på foten just under hatten? Vill bara försäkra mig.

0

Sotriska!

AnneJukkas

1 okt 2016 kl. 01:41

Ja, dom är “ribbade” längst upp i foten, annars vore det knappast någon Sotriska. ☺

0

Agneta

1 okt 2016 kl. 21:53

Härligt! Då skall jag ha utkik här också! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?