0 778 visningar

12 svar

Röksvamp på granlåga i januari?

voxnatura

19 jan 2017 kl. 19:46

Hej alla! Dessa fruktkroppar växte på en gammal granlåga på Holmöns äldsta (högsta) delar. Hittar inget som liknar i min Ryman/Holmåsen. Samma låga hyste också ett par fräscha köttickor. Ska prova lägga in bild på själva lågan också. Vet ännu ej hur man får in mer än en bild i ett inlägg.

0

voxnatura

19 jan 2017 kl. 19:47

lågan kommer här som ett svar på mitt eget inlägg.

0

Michael Krikorev

19 jan 2017 kl. 22:25

Hur små/stora är de? Kan det inte vara någon myxomycet (=slemsvamp) som vargmjölk eller liknande? Det pulverlika innehållet för tankarna dit…

0

voxnatura

20 jan 2017 kl. 00:35

De är 15-25 mm och pyste ut sporer när jag tryckte på den mjuka men “okladdiga” utsidan.

0

voxnatura

20 jan 2017 kl. 00:37

En tredje bild kommer här.

0

JanAUppsala

20 jan 2017 kl. 09:40

Jag hittar ibland/ganska ofta gyttrad röksvamp på gamla trädrester, såväl löv- som barr-, och den växer då oftast tämligen “ogyttrad”!

0

voxnatura

23 jan 2017 kl. 23:25

Stort tack JanA!

0

patrick bjorck

24 jan 2017 kl. 10:08

De saknar fot… är rätt…små... och innehållet är inte brunt, som man skulle förvänta sig hos en gyttrad röksvamp så här års, utan grårosa? När du säger “pyste ut” så menar du inte i ett rökmoln, utan som en smetig massa? -Jag tycker det här är väldigt mycket mer likt tex en vargmjölk än någon röksvamp.

0

voxnatura

24 jan 2017 kl. 11:14

Jo, faktiskt ett rökmoln precis som andra rötsvampar. Men visst liknar de vargmjölk! Ska ta mig dit och kolla närmare.

0

Joachim Krumlinde

24 jan 2017 kl. 13:31

Omogen vargmjölk är skär och innehåller en smetig massa, Men mogen vargmjölk är brunaktig och innehåller mogna sporer i form av brunt puder. Så jag tror också på vargmjölk. Vore bra med en uppskattning av storleken.

0

Joachim Krumlinde

24 jan 2017 kl. 13:32

Ser att det stod 15 - 25 mm. Stämmer rätt bra med vargmjölk

0

Jonet

24 jan 2017 kl. 13:38

De känns stora för att vara vargmjölk men kanske Stor vargmjölk (Lycogala flavofuscum )?

0

voxnatura

25 jan 2017 kl. 13:58

Har nu återbesökte stället och mätt - de var bara 8-12 mm i diameter, så jag bestämmer dem till vanlig vargmjölk. Tack för givande diskussion!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?