0 776 visningar

5 svar

Sprängticka

Sara

2 apr 2017 kl. 19:48

Hej, jag har hittat massor av sprängticka. Jag har suttit och läst lite om svampen och förstått att den ska vara fantastisk. Jag skulle vilja torka den och göra pulver av den men hur? Är de någon dom har lite bra tips att ge? Tack på förhand

0

JanAUppsala

3 apr 2017 kl. 13:47

Många som “hittat sprängticka” - och bett om råd här på Svampguiden -  har i själva verket hittat något helt annat.  Undrar faktiskt hur dina massor ser ut…

0

sara

6 apr 2017 kl. 18:21

absolut ! jag skulle aldrig våga göra något annat !

0

sara

6 apr 2017 kl. 18:27

oj ! det låter lite läskigt.. vilken tur att jag skriver här först, innan man provar den så att säga.

0

sara

6 apr 2017 kl. 18:39

glömde fråga, vad heter den andra svampen som dom andra hittat som dom trodde var sprängticka?
den där första bilden var kanske inte jätte bra så jag lägger upp en till

0

JanAUppsala

7 apr 2017 kl. 17:41

Du tyx ha hittat den rätta varan - så vitt jag begriper - viket inte alla tidigare frågare gjort. Oftast har det handlat om vrilar, masurbildningar på i f h björk, ibland eldtickor och andra “liknande”, t.ex klibb- och fnöskticka.  Idag såg jag förrexten en riktigt snygg vril på  klibbal invid vägen till en annandagpåskexkursion….

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?