0 3775 visningar

10 svar

Är dessa giftiga

Magdalena

14 jun 2017 kl. 16:31

Hej. Har massa svamp i gräsmattan och även 11 månaders som just vågat sig ut i det gröna. Är orolig om det är något giftigt!!

0

Joachim Krumlinde

14 jun 2017 kl. 17:04

Jag vill påstå att det är fyra olika arter här men ingen av dem är någon Psilocybe och inte hallucinogen eller giftig.

0

Me

14 jun 2017 kl. 17:13

Det finns flera arter av Psilocybe. Det kan vara en Psilocybe Semilanceata, eller Slätskivling. De är snarlika i utseende och egenskaper. Inte farlig men ger hallucinationer vilket är nog så otäckt om man råkar få i sig 2-4 stycken lite större svampar som vuxen. Effekten är beroende av vikt. För en 11-månaders bebis som fått det i sig är det troligen en potent dos med så lite som en medelstor svamp. Ring sjukvårdsupplysningen om du misstänker att barnet ätit svampen och verkar medtaget. Hallucinationerna går över av sig själv efter 3-5 timmar och återkommer inte.

Svampen har brukats av urfolk och nomader sedan urminnes tider som psykedelisk substans och
naturläkemedel.

0

Oskar 16år Småland

14 jun 2017 kl. 18:31

Några förslag:
1: Uppe till vänster. Jag tror den är någon rödskivling(Entoloma). I så fall är den nog svagt giftig vad jag vet. Hade varit bra att se skivornas färg.
2: Den i mitten. Ser ut som lökbrosking. Inte giftig.
3. Till höger. Tror jag är tidig åkerskivling, ska inte vara någon fara.
4. Ingen aning.
Jag kke är ute och cyklar, men det är de jag kommer på så här års.

0

Joachim Krumlinde

14 jun 2017 kl. 18:33

Den längst till vänster ser ut att vara en rödskivling (Entoloma), iofs kanske inte nyttig att äta men heller inte farlig. Till höger om den några brosk- eller nagelskivlingar - längs t h kanske blek nagelskivling. DE på undre raden vet jag inte, men de ser ut att vara hygrofana och är inte heller någon slätskivling (Psilocybe).

0

Joachim Krumlinde

14 jun 2017 kl. 19:53

Hej Oskar, våra svar kom samtidigt. Du kan ha rätt om åkerskivlingen.

0

Aleks T

15 jun 2017 kl. 13:17

Ingen av svamparna på bilden är Psilocybe, och i synnerhet inte P. cubensis då den artens inte ens förekommer vilt i Sverige. Från vänster till höger. Entoloma - Rödling, Gymnopus - Nagelskivling, Agrocybe cf pediades och längst ner till vänster behöver ja se lite bättre bilder på för att kunna fastställa.

0

Irene A

16 jun 2017 kl. 10:00

Den längst ner är i så fall den man kanske ska se upp med. Det är en Galerina, som påminner en del om gifthätting. Inte säkert att just den är giftig, men för att vara säker, skulle jag avlägsna såna för hundars och småbarns skull…

0

Aleks T

16 jun 2017 kl. 12:46

Naturligtvis, det borde jag sett! Tack Irene

0

Alexandra

18 sep 2021 kl. 20:19

Hej jag undrar om dessa svampar är giftiga eller om dom är psykedeliska? Tacksam för svar

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?