0 1031 visningar

6 svar

Vad är dessa svampar?

Mook

22 jun 2017 kl. 15:47

Hej vad är dessa svampar?

0

JanAUppsala

22 jun 2017 kl. 17:48

Säkerligen strecknagelskivling, en “ickematsvamp” (inte ens jag äter den!) som just nu ymnar -  både här och både där!

0

BaWa

22 jun 2017 kl. 18:39

Varför plockar du en massa svampar som du inte har en aning om vad det är? Hade ju varit bättre att låta dem stå kvar och bara plockat ett fåtal för artbestämning.

0

KNEjk

23 jun 2017 kl. 16:39

Ser inte ut att vara strecknavelskivling, som har ihålig fot. Ser mer ut som en musseron, vet tyvärr inte vilken.

0

JanAUppsala

24 jun 2017 kl. 10:54

För att undvika ytterligare ”missförstånd” vill jag meddela att jag är mycket säker på att den synliga delen av svampskörden i korgen består av strecknagelskivling – ville bara inte verka alltför stöddig….
Jag vet också att arten inte har ihålig fot.  Däremot kan den ha massor av småhål i foten, orsakade av t.ex. hungriga svampmygglarver e.d.  Och det finns ingen som helst likhet mellan en gummislang och en strecknagelskivlingsfot.

0

KNEjk

24 jun 2017 kl. 13:21

Ja du Jan. Du verkar inte riktigt vara överens med dagens svampböcker, kanske borde skriva en egen?

0

Michael Krikorev

24 jun 2017 kl. 17:32

Jag skulle tro att det är någon art i komplexet som brukar kallas “mörk tuvskivling”, Lyophyllum decastes. Det är troligen flera arter inblandat, och några arter är säkert ätliga, men någon art kan möjligen vara oätlig/svagt giftig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?