0 571 visningar

4 svar

Okänd liten krabat.

Oskar 16 år småland

21 aug 2017 kl. 16:33

Hej! Denna svampen växte i en granskog. Den växte i fuktig mossa vid ljung och det var lerig jord precis bredvid växtplatsen. Den är 5 cm hög, har ränder på foten som påminner om olivvaxskivling förutom att hatten är mer plan och att den har bruna skivor. Har ingen aning om denna heller, kke en spindling och jag tycker den ser rätt säregen ut utseendemässigt. Har aldrig sett nån liknande svamp innan och är spänd :)

0

Gegge

22 aug 2017 kl. 13:50

Hej.  Ser ut som en av de större pelargonspindlingarna.  Luktar den pelargon.?
Annars vet jag inte.  Kanske kommer fler förslag.

0

Oskar 16 årSmåland

22 aug 2017 kl. 15:20

Jag tyckte inte den luktade pelargon, mer åt det unkna hållet, men det var ingen tydlig doft på den. Finns det flera pelargonspindlingar?

0

Gegge

22 aug 2017 kl. 15:57

Jo det finns flera…. Hittade en i fjol som liknade din.  Den hade tydlig pelargon doft.  Skall försöka hitta bilden.  Återkommer..

0

Michael Krikorev

22 aug 2017 kl. 22:13

Det är en spindelskivling/spindling i släktet Cortinarius. Det finns flera möjliga alternativ på vilken art det kan vara och ofta behövs mikroskopering. Hursomhelst är det ingen matsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?