0 1787 visningar

16 svar

Förbryllande svamp, goliath musseron-lik

Yoshi

17 sep 2017 kl. 20:18

Idag plockade vi galna mängder champinjoner. Vi kan inte mycket om dem då vi aldrig har funnit exemplar som ej har varit angripna tidigare. Det fanns en jäkla massa olika sorter.
Bland dessa plockade vi något som såg ut som en goliath musseron men hade skivor som en champinjon.
Vi tänkte att det var äldre champinjoner bara. Men nu när vi rensar och skivar upp den, blir skivorna genast röda. Alla snittytor blir röda.
Kollade blodchampinjon och de ska ha en vit fot men dessa har en mörk fot.

Vet ni vad detta är?

0

Margita

17 sep 2017 kl. 21:52

Jag är ganska säker på att det är BLOD-CHAMPINJON. Men lita inte bara på mej…sök Blodchampinjon på nätet.

0

Margita

17 sep 2017 kl. 21:54

Jag är ganska säker på att det är BLOD-CHAMPINJON. Men lita inte bara på mej…sök Blodchampinjon på nätet.

0

Yoshi

17 sep 2017 kl. 22:00

Du har förmodligen rätt. Det var vad vi gissade också. Lite chockad över att det var en sån jättestor svamp. Dessa är som riktigt stora aspsoppar eller något dyl. Trodde inte champinjoner blev så stora. Mycket svampar idag som har fått oss att klia oss på huvudet.

0

Michael Krikorev

18 sep 2017 kl. 01:21

En champinjon är det helt säkert, men svårare att säga vilken art. Ingen av de i giftchampinjongruppen iallafall: http://svampguiden.com/champinjoner/

0

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 02:49

Ser ut att vara blodchampinjon - Agaricus langei, som snabbt rodnar kraftigt. Du skriver att den har mörk fot, men det är ju bara nedre delen av foten som ser mörk ut på bilden, kan det vara så att det är jord eller annan skit? För om du sedan tittar på övre delen av foten närmast hatten så är foten faktiskt ljus och fin. Du skriver att du upplever den som jättestor vilket fick mig att tänka på stor blodchampinjon - Agaricus haemorrhoidarius, som tidigare ansågs vara en underart till skogschampinjon - Agaricus silvicola, men som idag verkar vara synonym. Medan andra menar på att den är en egen art. Skogschampinjonen är ganska lik blodchampinjon till utseendet men rodnar inte lika kraftigt. Det finns för övrigt fler arter av champinjoner som rodnar, men som inte riktigt stämmer överens med utseendet med ovannämnda arter. Bifogar en bild på blodchampinjoner (samt annan svamp) som jag hittade igår.

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 09:17

Hej Phalagorn.

Vad fina fynd du har gjort! Grattis!

Vad du verkar veta mycket om champisar! Jag ska genast fylla på med info. Jättebra att du frågar.

Det där med foten. Den nedre delen var mörk. Inte jordig/skitig. Uppåt blev den vitare.
När jag kollar blodchampinjon, får jag bilder på svampar som är höga, magra och ståtliga.
Exemplaren vi hittade, en klunga om 6-7 stycken, var som stora bollar på gräset. När jag säger stora, sätt tumme mot tumme och långfinger mot långfinger. Du får hela svampens form och storlek då. De hade en kort och tjock fot. Som du kan se på bilderna på de som ännu inte skurits i, har fötterna gått sönder när jag försökte komma under för att kunna vagga loss den från marken. Den skalan från mörk till ljus på foten som är kort i sig, sker så snabbt att jag faktiskt inte vet om den klassas som mörk fot eller ljus.

Att det är en blod och inte kungs är jag övertygad om nu.

När jag säger stor, får presentera en bild på en hatt som har torkat över natten i svamptork på min hand. Mina händer är stora, 20 cm kanske. Du får själv försöka anta hur stor den var innan torkning. Skulle nog säga runt 15 cm. Det kanske inte är jättestort men jag har aldrig trott att en champinjon nådde ut till dessa mått. Champinjoner har jag bara sett i det vilda två gånger och det var maskätna, döende ex. Här i mina Stockholmsområden har jag trots att jag har varit svampplockare nu i kanske 7-8 år, aldrig haft turen att komma hem med dem men varit lycklig bara av att se ruttnande exemplar. Så ovanligt är det för mig.
Igår var det över 10 L av varierande sorter. Du förstår säkert min ovisshet. :)

Vad tror du?

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 09:25

Kan tillägga att inte en enda bit av dem var angripna eller maskätna, vilket fick mig att inse att det inte var en förvuxen svamp utan precis vad de utgav sig att vara, dvs…? ....Agaricus haemorrhoidarius?

0

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 12:18

Hej! Yoshi. Tack så mycket. I Sverige har vi ca 40 arter champinjoner, jag kan väl bara en bråkdel av dem men är ständigt intresserad av att lära mig mer.

Blodchampinjon och skogschampinjon skall utseendemässigt bara kunna skiljas åt via mikroskåp, varpå hur de rodnar är ett lättare kännetecken att gå på, samt storlek som fullt utvuxna. 15 cm stämmer bra in på just beskrivningen av blodchampinjon, skogschampinjonen är mindre, blir uppemot 10 cm.

Men nu över till mysteriet med de mörka fötterna på dina exemplar. Jag gissar på Agaricus fuscofibrillosus (svenskt namn saknas) som bl.a. kännetecknas av att dess fot är ljus/vit ovanför ringen och brun nedanför, vilket stämmer bra överens med exemplaret i mitten i nederkanten av din bild. A. fuscofibrillosus räknas som en egen art enligt Artdatabanken; https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/2923 Väldigt få observationer har gjorts, enbart känd från nedre delen av Svealand och övre delen av Götaland, kanske är den förbisedd? En del menar på att A. fuscofibrillosus numera bör betraktas som ett synonym med blodchampinjonen - A. langei.

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 12:33

Hmmm! Mycket intressant! Du är otroligt bra på att se nyansskillnader som i mina ögon passerar obemärkt än så länge då svampen är så ny för mig. Tack snälla för ingående analys.
Det är möjligt att det är en normal blodchampinjon som bara råkade vara extra mörk av de fakto att det knappt fanns en fot att få grepp om. De låg mycket djupt nere.
Om det dock är en ovanlig art, bör jag då nästa gång fotografera den i sin naturliga miljö och ta mycket bättre bilder? Jag kan ta riktigt bra bilder när jag har en orsak att motivera mig.

I samma miljö hittade vi ca 4 sorters champinjoner. Vet ej om du såg mitt andra inlägg om champinjoner. Jag är förbryllad även där. Kan inte se att det skulle vara en snöbollschampinjon. Svampen ser ut som en outslagen karljohan i klumpighet och har en fot som är i klass med de tjocka KJ. Jättemassiv klumpfot. Vill du ta en titt på det inlägget också?

0

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 13:08

Det var så lite så, bara kul att få hjälpa till. Ta fler bilder nästa gång du träffar på champinjonerna igen. Gärna i sin naturliga miljö, samt fotografera flera exemplar och från olika vinklar.

Visst jag kan ta en titt på ditt andra inlägg lite senare, men nu ska jag ut och spendera dagen med att plocka svamp, hittade till min glädje massvis av riskor igår kväll i närheten av där jag bor.

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 13:13

Ohhh! Grattis! Haha!

Jag ska också ut nu och kolla om jag hittar denna skönhet igen.

Vi hörs senare! God svamplycka.

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 17:39

Så, jag cyklade till samma punkt och kollade om det fanns fler av denna för artdokumentations-syfte men fann inga nya. Jag kollar igen om några dagar.

0

ChristinL

18 sep 2017 kl. 20:25

Vill bara säga att det är riktigt roligt och intressant att läsa inlägg med lite närvaro - så som ni gjort här. Fortsätt med det

0

ChristinL

18 sep 2017 kl. 20:26

Vill bara säga att det är riktigt roligt och intressant att läsa inlägg med lite närvaro - så som ni gjort här. Fortsätt med det

0

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 21:12

Tack för de fina orden ChristinL och Yoshi. :)

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 23:33

Tack snälla CristinL och tack min hjälte, Phalagorn!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone