0 2290 visningar

6 svar

giftig??

Aron idioten

19 sep 2017 kl. 00:43

I jakten på ett rus under påverkan av ett annat intog jag te gjort på 25 av dessa svamp. Nu oroar jag mig då jag inte är säker på art

0

Lijeh

19 sep 2017 kl. 10:44

Om det hade varit toppslätskivlingen hade du märkt det tydligt efter ca 45 min. Om det har gått 10 timmar utan att du fått magont eller blivit magsjuk så lär det inte vara någon av de mindre giftiga svamparna. Visst finns det svampar som är riktigt giftiga och som ger symptom senare, men i giftinformationscentralens lista på giftiga svampar så hittar jag inga som liknar de på bilden, så om den är giftig så är den iaf inte så giftig att den kvalar in där :)
https://giftinformation.se/svampregister/

Se i fortsättningen till att vara säker på vilken svamp det är innan du äter/dricker den!

0

Aron lite lugnare idiot

19 sep 2017 kl. 13:54

Tack för ditt svar, Jag tyckte mig vara säker på arten. Men det gav inte den där “mättnadskänslan” som förväntades. Kanske fel svamp eller. Fel beredning.
Men visst är den lik toppslättskivlingen?!

0

00

19 sep 2017 kl. 14:24

Haha, vad sjuk…

Är dom inte lite toppigare och mörkare oftast?
Som den här -

Tror det finns flera sorter med Psilocybin dock.

0

bra svar

Joachim Krumlinde

19 sep 2017 kl. 15:38

Det är en hätta (släktet Mycena). Ingenting man blir hög på.

0

Natu Kha

1 dec 2022 kl. 22:03

Denna svamp är funnen i hästhagen och jag undrar ifall den är giftig, jag tror drn hör till släkten mycena..

Någon som vet?

0

HjalpMedSvampar

2 dec 2022 kl. 19:54

För dålig bild, men ser inte ut som toppisar

Det finns forum där de är okej med frågor om psykoaktiva svampar (flashback, shroomery) så vänd dig gärna till ett sådant. Svampguiden vill inte ha såna diskussioner och det kan man förstå även om man inte håller med.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?