0 1747 visningar

3 svar

Torkad Trattkantarell.

arnemuller

25 sep 2017 kl. 18:01

Hej på er. Vet någon varför mina Trattkantareller som jag försöker torka blir som på bilden? Dom blir alldeles svarta, blöta och luktar illa. Jag har torkat trattisar på samma sätt i många år men inte sett nåt liknande.

0

ML

25 sep 2017 kl. 18:15

De har tyvärr ruttnat:(
De kanske har legat för tätt tillsammans, varit mycket blöta när de plockades och fått för långsam torkning.
Jag vet inte på vilket sätt du torkar men det är viktigt med att det blåser luft på dem så att de torkar snabbt.

0

arnemuller

25 sep 2017 kl. 18:52

Tack för svaret.
Jag torkar dom på tidningar på en filt på golvet i min lägenhet.
Jag har gjort så i alla år som jag har plockat svamp.

0

ML

25 sep 2017 kl. 19:39

Jag gjorde något liknande för många år sedan och för det mesta fungerade det men ibland ruttnade de ihop.
Om du har någon liten bordsfläkt så kanske du kan använda den att blåsa luft över dem så att du slipper det här tråkiga när du plockar nästa gång.
Jag tror också att om det är hög luftfuktighet så är det svårare att få svampar att torka på det här sättet.
De suger till sig den fukt som finns i luften och får svårare att torka tillräckligt snabbt.
Numera använder jag svamptork eller torkskåpet de få gånger som jag plockat mycket (Tarttisar och Svart trumpet.)
Hoppas att det ordnar sig för dig vid nästa torkning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?