5 okt 2017 kl. 19:39
Hej, Andreas
De tre olika arterna av rodnande fjällskivling lär vara mycket svåra att skiljas åt via enbart utseendet. Att veta växtplats underlättar lite.
Här är några bilder på vad jag tror är Chlorophyllum olivieri, som skall växa i barrmattan i granskog, gärna i myrstackar (har dock inte funnit några i myrstackar ännu). Denna arten sägs vara ätlig, så jag och min svampplockarvän tog med oss några hem och tillagade dem. Blev varken illamående eller fick ont i magen.
De andra två arterna växer i parker, trädgårdar och lövskog.
Här är vad jag tror är Chlorophyllum rachodes, hittade under buskar i park och i löv-/blandskog.
Dessa tror jag är Chlorophyllum brunneum som sägs vara lite giftig och som orsakat illamående, som du ser skiljer den sig något i utseende på hattens ovansida. Hittade dem i gräsmatta under buskar i en park.
Jag tittade på din bild igen nu och lade märke till att ditt lilla exemplar har en liknande stor mörk hatthud i mitten och stora kantiga bitar runt om likt bilderna på mina vad jag nu tror är Chlorophyllum brunneum. Inte alls lika fint fjälliga som de andra två arterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.