0 1620 visningar

7 svar

Artbestämning

Alexandra

29 nov 2017 kl. 12:41

Hej! Jag skulle behöva hjälp att artbestämma 4 olika svampar till en skoluppgift. Jag själv kan ingenting om svampar och är tacksam för all hjälp!! Jag har tyvärr inga bättre bilder..

0

JanAUppsala

29 nov 2017 kl. 13:23

Om detta verkligen är en skoluppgift, så är det nog den dummaste/sämsta/mest olämpliga jag någonsin hört talas om!
Och jag har faktiskt varit med ”ganska länge”!

0

Alexandra

29 nov 2017 kl. 13:56

JanAUppsala, det är en del av en ganska stor uppgift, vi skulle välja en ruta på ca 10x10 m i skogen, där vi sedan skulle försöka artbestämma allt som finns i den och det är just svamparna jag har kört fast med :)

0

Joachim Krumlinde

29 nov 2017 kl. 16:02

Jag håller i stort med Jan A. Att artbestämma små bruna svampar från bilder är i allmänhet helt omöjligt. Vanligen måste de mikroskoperas och det kräver djupa kunskaper och lång erfarenhet att komma någonstans.

0

Jonet

29 nov 2017 kl. 16:39

Nu vet jag inte vilken klass du går i Alexandra men jag tror inte syftet med uppgiften var att göra en korrekt artbestämning av av just svamparna utan mer att förstå metodiken bakom artbestämning och ffa att upptäcka hur otroligt många arter det finns på en så pass begränsad yta. Det är många barn som aldrig vistas i skogen och aldrig har reflekterat över den artrikedom som finns. För dem kan en sån här uppgift väcka naturintresset och det är jag övertygad om att både Jan och Joachim ser positivt på. Jag förstår era synpunkter men i det här sammanhanget tror jag att det kan räcka med att kanske komma fram till vilket släkte de tillhör eller kanske bara komma fram till att det inte går att säga art utan mikroskopering. Tyvärr är det väldigt svårt att artbestämma de svampar du har på bilderna men jag tror att de två översta bilderna visar en spindling i släktet Cortinarius. De andra bilderna vet jag inte.

0

Alexandra

29 nov 2017 kl. 18:41

Tack för svar! Jag går på universitetet och läser till lärare.. Syftet med uppgiften att vi i faktiskt skulle försöka artbestämma svamparna i största möjliga mån! Men släktet går också bra om man inte kan artbestämma, så är väldigt tacksam för det svaret! Ha en trevlig kväll! /Alexandra

0

Jonet

30 nov 2017 kl. 00:14

Ok, då är det lite annat läge…
Det som sagts innan om att det är väldigt svårt att arbestämma små bruna svampar gäller. När jag ska försöka bestämma en svamp som jag inte är bekant med brukar jag börja med att titta på bilder. Det finns en del på svampguiden men titta även på http://www.hlasek.com/cchouby1an.html
Eller http://www.stridvall.se/fungi/gallery/albums.php
Här finns mycket bilder och då kan man få en känsla av vilket släkte den tillhör. Sedan får man läsa vidare i böcker eller på nätet och jämföra med informationen om det kan stämma. När på året den växte, rätt biotop, storlek mm. På det sättet kan man utesluta en hel del alternativ. Det finns även många bestämningsnycklar på nätet men om man bara har foton är det tex svårt att känna lukt

0

Alexandra

1 dec 2017 kl. 08:24

Tack, ska kolla upp länkarna och se vad jag kan hitta! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?