0 1202 visningar

3 svar

Giftig och ätlig svamp på samma växtplats

HLilja

21 mar 2018 kl. 22:01

Hej! När jag idag hälsade på mina föräldrar och vi började prata om svamp frågade mamma ifall pappa och jag kände till något om att det skulle vara olämpligt att plocka och äta (mat)svamp som vuxit nära giftig svamp, något som hon hade hört någon gång, att gifterna på något sätt skulle “sprida sig” eller något sånt. Det hade varken pappa eller jag hört talas om, vi är båda väldigt svampintresserade och skapligt insatta. Vi tyckte det lät märkligt och osannolikt att det skulle finnas någon risk med det. Någon här som stött på liknande påstående och kan bekräfta eller avfärda?

0

mumrik

21 mar 2018 kl. 23:33

Ingen fara. Absolut inga giftmoln som sprider sig över nejden.

Enda risken med giftig svamp som växer nära ätlig är väl om man fått med med giftsvampen i korgen kan man missta bitar som den tappat för bitar av den ätliga svampen. Lätt hänt t.ex. när man rafsar till sig trattkantareller t.ex. att man får med sig någon annan brun liten svamp. Så se upp med bitar om du haft osäker svamp i korgen.

0

HLilja

22 mar 2018 kl. 07:32

Tack för svar, då stärks min tanke om att det var ett falskt rykte. Vore intressant att veta om någon hört liknande påståenden och känner till om det kan ligga någon som helst sanning bakom, något som förvanskats längs vägen, eller om det bara är vanlig rädsla för att råka bli svampförgiftad, lite överdriven försiktighet helt enkelt. Mumrik, det där om giftmoln du skrev, är det något som du hört att det finns folk som tror? Jag är själv inte det minsta orolig och frågar inte av den anledningen, vill bara ha ett underbyggt resonemang när jag får en fråga/påstående.

0

mumrik

23 mar 2018 kl. 19:31

Kom att tänka på senare att om den lilla svampen man vill plocka växer under en större giftsvamp skulle väl sporer kunna ha fallit ner på den. Ändå tveksamt om lite sporpulver skulle utgöra tillräcklig mängt för förgiftning. Men man behöver ju inte plocka om man måste fösa undan giftsvampen för att komma åt den ätliga. ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?