0 921 visningar

9 svar

Vilken svamp är detta

Eli

9 maj 2018 kl. 21:19

Funnen på stugtomt vid sjön Hinsen i dalarna, på gräsmatta med tallskog och l björk runt om.

0

HLilja

9 maj 2018 kl. 22:23

Om man ska kunna göra en rättvis bedömning av svampen behövs det fler bilder, på undersidan och även (hela) foten. Tror dock inte jag kan bedöma den, känner inte igen den ovanifrån, men alldeles säkert är det någon annan som har ett bra förslag.

0

Eli

10 maj 2018 kl. 10:46

Hade en bild på undersida på min vanliga kamera, Sladden kvar i stugan så jag fick ta en bild på kameraskärmen. Bilden är kanske inte bra nog för att bedömma vilken art det är.

0

Eli

10 maj 2018 kl. 10:51

En till bild

0

telamonia

10 maj 2018 kl. 11:24

hej .  borde vara sommarspindling (Cortinarius vernus)  absolut oätlig i s f.

0

Eli

10 maj 2018 kl. 17:34

Tack så mycket för svar. Inte så bra när man har småttingar på besök. Den glänste så fint i solen så det är nog lockande för ett litet barn. Jag har aldrig sett den på stugtomten förut eller överhuvudtaget.

1

Jonet

11 maj 2018 kl. 11:01

Vårrödhätting (Entoloma vernum) är ett annat förslag

0

telamonia

12 maj 2018 kl. 08:12

Jo kanske också en möjlig kandidat ..de vise för avgöra

0

JanAUppsala

12 maj 2018 kl. 09:18

Jag är inte alls vis, men tycker ändå inte att det ser ser ut som nån “försommarspindlng”, mera hättingaktig!

0

Joachim Krumlinde

13 maj 2018 kl. 09:11

Vårrödhätting eller annan Entoloma skulle jag också mena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?