0 3293 visningar

7 svar

Är denna svampen ätbar?

Timothy89

19 maj 2018 kl. 19:17

Såg den här gulröda svampen på ett nedfallet träd när jag var ute och sprang i skogen. Fick för mig att den var ätbar men kunde inte hitta nått som liknade den på nätet. Och om den är ätbar, är den god? Tack på förhand för svar :)

0

Joachim Krumlinde

19 maj 2018 kl. 20:22

Det är svavelticka och den är ätbar, till och med god. Man brukar rekommendera att man förväller den först men det gör jag aldrig.

0

JanAUppsala

19 maj 2018 kl. 21:08

Googla på “chicken of the woods” så hittar du bra recept, bl.a. av mästerkocken Antonio Carluccio . Ett tips är att svaveltickor på ek smakar “sämre”, garvsyrigare, än såna som växer på t.ex. sälg och fågelbär, vanliga värdträd “här hos mig”!
Unga bör dock svaveltickorna vara!

0

mumrik

20 maj 2018 kl. 03:49

Hittade en sån där för nåt år sedan, min första och enda. Växte i ett industriområde, men kunde inte hålla mig från att prova en liten bit då jag velat testa svavelticka länge. Jag kokade av och allt, men jag tyckte ändå den smakade typ garvsyra. Det kanske beror på vilket träd den växer på?

Konsistensen var dock väldigt lik kyckling. Om din bara smakar mildare än min är den säkert jättegott!

0

Timothy89

20 maj 2018 kl. 11:52

Ååh va kul att höra! Då ska jag ta med mig den hem efter min springtur idag :D!!
Så spännande!

0

Timothy89

20 maj 2018 kl. 14:39

Gick tillbaka in i skogen idag och hittade kilovis med svavelticka :D tog lite över ett kilo tror jag och det var säkert fyra gånger så mycket kvar ^^

0

HLilja

20 maj 2018 kl. 19:39

Kul att du hittade så mycket! Efter att ha läst detta inlägget blev jag väldigt sugen på att testa svavelticka och gick ut och lyckades hitta en! Den växte på ek, och lär då vara den minst goda, men jag tyckte den var jättegod! Kokade av hälften i vatten och hällde bort, sen i stekpannan. Resten stekte jag direkt. Tyckte den som inte varit kokt hade en lite besk smak, men inte störande. Nu var denna svampen mycket mycket späd och jag antar att det är en fördel smakmässigt. De två andra i familjen som gillar svamp tyckte den var helt ok men lite för sladdrig i konsistensen. Den blir antagligen fastare när den är lite äldre.

0

mumrik

21 maj 2018 kl. 01:46

Ja, min var nog ganska gammal, men jag tog min smakbit från det allra minsta “örat”. Den kan mycket väl ha växt på ek. En bred stubbe var det i område där det legat stora, gamla villor förr.

Ska bli kul att höra vad du tycker sen, Timothy89!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?