0 3099 visningar

4 svar

Tryffelfynd i Göteborg - Stjärnhovstryffel?

Jonas A E

3 jun 2018 kl. 16:12

När jag skulle gräva bort några björnbärsskott under en en rullade det fram en liten vit “förtkula”?
Jag insåg direkt att det nog var fråga om någon svamp, en vit tryffel trodde jag. Men efter sökande på nätet om information står det klart att vit tryffel bara finns i Italien. Så då skulle det kunna vara en Stjärnhovstryffel, men den ska bara finnas i Östergötland, dvs östra Sverige. Jag hittade den på Hisingen i Göteborg. Fyndet väger 2 gram. Luktar distinkt, kanske som i gamla skor, vad vet jag.

Kan detta vara en Stjärnhovstryffel?
Vad gör jag nu, äter upp den?
Vill någon inspektera fyndet, för det skulle ju vara lite av en sensation om det är en stjärnhovstryffel att finna den i västra Sverige eller?
Kommer jag att finna fler av dessa på samma plats?
Hur ska man förvara tryffel och när är den mogen?

0

Michael Krikorev

4 jun 2018 kl. 12:16

Tror inte att det är någon av våra ätliga tryfflar. Om du tar en närbild av svampen i genomskärning så kan vi hjälpa dig vidare.

0

Tryffel Gbg

ERIC SUNDQVIST

14 sep 2018 kl. 17:29

Gbg gammal ek skog mark täckt av ollon, under jord 10-15 cm

0

JanAUppsala

15 sep 2018 kl. 20:23

Intressant! Föreslår att du kontaktar botan om dem.

0

JanAUppsala

15 sep 2018 kl. 20:29

Oj, jag läste bara huvudrubriken och trodde du och tryffeln fanns i Gbg.
Var I landet har du hittat den - du borde ha startat en ny tråd! Jag har själv hittat stjärnhovstryffel i Sdrn, Ög, Småland, Blekinge och Skåne.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?