Jag skulle behöva hjälp för att veta om det är kantareller eller inte jag plockat idag.
Det borde ju inte vara så svårt att avgöra, men desto mer jag rensar desto mer osäker blir jag.
Jag har plockat dem idag i skärgården i Luleå. Det har varit någon frostnatt, och p g a det har jag antagit att foten och hatten har mörknat.
Jag plockade dem på ett kalhygge,ndär de växte där det fanns lite gräs och gärna vid högar med ris och andra förhöjningar.
Hoppas att någon snabbt kan hjälpa mig!
Nej, tyvärr är det inte kantareller du hittat utan falsk kantarell. Ingen matsvamp.
Ja, tyvärr falska på den sista bilden också. Stämmer att det är skillnad på den falskas skivor och kantarellens åsar. Jag har svårt att beskriva skillnaden, men på kantareller är åsarna fasta och inte sladdriga som skivorna på de falska. Sen är kantareller fastare, köttigare och robustare i köttet medans de falska väger nästan ingenting. Kantareller växer inte PÅ stubbar, vilket de falska ofta gör. Kantareller är också lite spröda som inte de falska är, de är väldigt sega.
Det verkar som att en del av texten jag skrev för bilderna inlägget ovan försvann!
De växte inte på stubbar utan inne i riset och på liknande sätt… Ja ja, det var trevligt att vara ute också plocka i alla fall.
Plockade lite för två veckor sen också, då åt vi dem faktiskt och jag tyckte då de smakade bra… Undrar vad vi åt då!
Jag var så lycklig att äntligen ha hittat kantareller, säg den lycka som varar!
Skickar med några sista bilder på ett av dagens fyndställe (bilden med ris) och bilder på förra veckans skörd och ett fyndställe!
Vi ska vara glada att narrkantarellen inte är farligt giftig. Många plockare tar fel på dessa varje år. Här är några jämförelsebilder. Kantarell till vänster och narrkantarell till höger i bilderna.
Hittar aldrig kantareller, men tror ändå att detta kan vara trattkantareller?
Plockades utanför Norrtälje i barrskog på en mjuk mossbädd. Växte lite i klungor över ca 3 kvm.
Jag vet inte om det är narrkantarell eller riktig och blir inte klok på att jämföra bilder så nu frågar jag er som vet istället!
Tack på förhand!
De två tätskiviga till höger är narrkantareller och alltså oätliga-giftiga, de två kantarellgula till vänster är kantareller.