0 1216 visningar

9 svar

Kan trattkantareller vara släta?

HB

11 okt 2018 kl. 20:46

Jag plockade och torkade trattkantareller förra veckan. En av dem var helt slät på hatten, så jag blev lite fundersam och la undan den. När jag hade rensat igenom all svamp hittade jag ett par till som såg liknande ut, men som trots allt hade en liten urgröpning mitt i hatten. Efter att noga titta på dem beslöt jag mig för att torka dem med resten av trattkantarellerna, eftersom jag kände mig så säker på att det var trattkantareller. De hade åsar under hatten och foten kändes som en typisk trattkantarell.
Nu till min fråga: kan trattkantareller vara helt släta på hatten, har någon varit med om det? Jag blir ju såklart orolig i efterhand att det skulle kunna vara gifthätting eller toppig giftspindling, men det var dessa två arter jag hade i åtanke redan när jag la dem åt sidan, och jag kände mig då säker på att det inte var det. Jag tog inga bilder tyvärr. Gullnavling tyckte jag inte heller att det kändes som, men den är ju i alla fall inte farligt.
Snälla låt inte detta bli en diskussion som inte rör svaret på frågan: kan trattkantareller i sällsynta fall ha slät hatt?

Tack för svar!

0

mumrik

11 okt 2018 kl. 20:58

Menar du hatt utan tratt?

0

Niklas

11 okt 2018 kl. 21:04

Kan det ha varit slemmurklingar? Såg de ut så här http://svampguiden.com/art/visa/leotia_lubrica ?

0

HB

11 okt 2018 kl. 21:04

Jag antar det. Alltså att hatten inte har någon grop ner i en tratt.

0

HB

11 okt 2018 kl. 21:06

Det var inte slemmurklingar, det fanns tydliga åsar under hatten.

0

HLilja

11 okt 2018 kl. 21:39

När de är små har det inte alltid utvecklats någon tratt eller knappt ens något hål. Spindelskivlingarna och gifthättingen är inte lika trattkantareller, och om man har tittat på dem så noga som du verkar ha gjort och också är medveten om skillnaden mellan skivor och åsar tycker jag det verkar osannolikt att det varit något annat än trattkantareller. Får man med de giftiga arterna är det inte för att de är så lika trattkantareller utan för att man slarvar eller är väldigt okunnig…

0

HB

11 okt 2018 kl. 22:00

Tack HLilja för ditt svar! Jag känner igen alla arter som nämnts i tråden, men av någon anledning började tvivlet ändå gro i bakhuvudet. Om det är som du säger angående små individers utseende så är det trattkantareller.

0

mumrik

11 okt 2018 kl. 22:05

Det är ju det läskiga med svamp, att misstag eller slarv faktiskt kan bli fatala.

Jag tror mig också ha sett nåt liknande nån gång och inte pytteliten heller. Men det var ändå en så tydlig trattis. Himla synd att du inte tog bilder. Hade varit intressant att se missfostret och du hade kunnat känna dig lugnare också.

0

HB

13 okt 2018 kl. 22:51

Hej igen! Jag var ute en kortis idag igen och hittade rödgul trumpetsvamp och trattkantareller. Jag hittade ännu en trattkantarell utan tratt/grop i hatten, men mindre exemplar än det huvudinlägget handlar om. Bifogar bild (inomhusbilder, ej optimala, jag vet). Visst är det en trattkantarell?

0

bra svar

JanAUppsala

14 okt 2018 kl. 12:19

Jag har sett sådana ganska många gånger och kan med bildernas hjälp inte se att dina små, unga “slätskalliga” skulle vara ngt annat än trattisar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?