0 6638 visningar

18 svar

måste man koka upp kantareller ?

Alice

8 jul 2004 kl. 09:53

Hejsan !undrar om man alltid ska koka upp kantarellerna eller kan man steka dom direkt ?

0

Eva

8 jul 2004 kl. 14:46

Hej Alice.
När jag ska äta dom direkt kokar jag dom aldrig.
Men däremot när jag ska frysa in förväller jag dom först.

0

Bo Reyer

8 jul 2004 kl. 15:44

Jag förväller aldrig kantareller.De innehåller ju redan så mycket vatten. Det är bättre att låta dem koka ihop i sitt eget spad!

0

Helena

8 jul 2004 kl. 18:11

Håller med föregående talare. Om jag ska äta dem direkt så låter jag dem först koka ihop i eget spad sen tillsätter jag smöret och bryner dem.
Ska de i frysen så låter jag dem koka ihop och svalna så packar jag dem sen. (har en massa står på avsvalning nu)

0

Anette

8 jul 2004 kl. 21:32

Om jag ska frysa in kantarellerna låter jag dem koka ihop så som Helena säger men jag utesluter smör. Då finns det ingen risk att det härsknar i frysen.

0

Helena

8 jul 2004 kl. 22:42

Ok jag kanske var otydlig i mitt förra svar. När jag ska frysa svampen så tillsätter jag inte smör.

0

Arne

9 jul 2004 kl. 01:20

Er helt enig med Anette og Helena. Men skal du oppbevare sopp i fryseren over lengere tid (1 år) så anbefaler jeg og tilsette litt salt. Det er også mulig å salte kantaraller uten å fryse dem ned. Holder seg da i flere år.

0

Eva

9 jul 2004 kl. 12:24

Hej igen.
Jag var visst också otydlig i mitt svar. Jag gör precis som Helena gör. :-) Lyckliga dig förresten. Jag ska ta en sväng i eftermiddag…...

0

Bo Reyer

9 jul 2004 kl. 18:25

Även jag, kanske var lite otydlig i mitt svar. Vid infrysning tillsätter jag alltid lite vatten vid behov om gulisarna verkar torra, - annars blir de frystorkade och får en seg konsistens.

0

Anna

6 sep 2005 kl. 19:26

Så undrar jag om hu rlänge kan man koka dem? För att jag har över 1 kg kantareller. Plus vill lägga in i frysen också. Har ni ngn tips till mig?

0

Kurt

7 sep 2005 kl. 09:22

De brukar sjunka ihop ganska fort, sedan brukar jag bara koka så att det finns “lagom” mycket spad kvar. Men det beror ju lite på hur fuktiga svamparna är (som tidigare påpekats så behöver man ju inte tillsätta vatten). Man behöver alltså inte koka dem någon längre tid, men jag vill inte heller frysa in en massa spad i onödan. Ev kan man hälla bort spadet, det kanske inte innehåller så mycket smakämnen, de flesta smakämnen brukar ju vara fettlösliga.

0

Linus Knutsson

8 sep 2005 kl. 10:05

Vad menar ni med spad? När jag förväller kantareller blir det helt tort i pannan/kastrullen, all vätska ångar ju av!

Förväller jag för kort kanske (Ca 10-15 min)?

0

Ann-Marie

8 sep 2005 kl. 10:14

Linus: Du har kanske för hög värme.

0

Fia A

8 sep 2005 kl. 10:44

Låter dumt att hälla av spadet tycker jag. Bättre att låta det reduceras till lagom mängd. Då kan man om man ska göra sås eller soppa sila bort spadet och spara till såsen/soppen för extra smak, sedan steka svampen.

0

Jörgen

8 sep 2005 kl. 10:49

Man kan ju även ha locket på. Då förvälls svampen, men vätskan stannar kvar.

0

Birgitta

8 sep 2005 kl. 15:50

Man kan frysa kantareller färska. Stek dem lite halvtinade. De tar förståss ganska stor plats i frysen.

0

Linus Knutsson

8 sep 2005 kl. 22:25

Birgitta- Jasså?  Och det blir lika bra som förvälda eller bättre? Förväller man bara för att spara plats eller? Trodde man ville undervika frost

0

Gunilla

9 sep 2005 kl. 07:10

10-15 minuter- för lång tid. 5 minuter räcker och då finns som regel spad kvar.

0

Linus K

9 sep 2005 kl. 21:56

Jag har aldrig något spad kvar. Antagligen för hög värme då? Jag ska kanske prova med ett lock på?

Men… vill man verkligen ha spad? Det är väl bara vatten som ångar bort, inte smakämnen?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone