0 851 visningar

7 svar

Vilken sopp?

Oskar 18 år Småland

18 aug 2019 kl. 08:30

Denna sopp tycker jag är lite speciell. Dess hatt är gråbrun varav det gråa ser lite pulvrigt/vårtigt ut medan det bruna mer liknar en ”ren” färg. Porlagret lyckades jag inte få med på bild men det var mer åt det gula hållet när jag tänker efter. Sedan har vi den del som gör mig mest konfunderad, det vill säga foten. Den tycks inte ha ett tydligt ådernät som de flesta soppar annars brukar ha (kanske för ung) och inte heller några filttofsar eller liknande. För övrigt så växte den i Ignaberga utanför Kristianstad i en kalkrik lövskog (framför allt bok).
Jag vet inte, rotsopp kanske? Hittade dock vare sig rot eller parasit.

0

JanAUppsala

18 aug 2019 kl. 09:59

Vad föreställer den tredje bilden?

0

Oskar 18 år Småland

18 aug 2019 kl. 10:29

Den tredje bilden blev ett misstag. Jag försökte kolla undersidan utan att ta bort själva svampen men hatten lossnade lättare än vad hade förväntat mig och därmed föll den av. Lite som gummi då den föll långt iväg när den väl släppte.

0

Oskar 18 år Småland

18 aug 2019 kl. 21:43

Inga tips alls?

0

JanAUppsala

18 aug 2019 kl. 21:48

Låt någon stackare växa till sig lite, så kanske den får lite karaktär..;)

0

HLilja

18 aug 2019 kl. 21:52

Jag tror rotsopp eller möjligtvis bronssopp, bägge stämmer in på växtplatsen och de har båda ett fint gult ådernät på foten. Blånar den i köttet om den delas och även har en besk smak är det antagligen rotsopp. Tror inte alltid den har en utvecklad rot.

0

Oskar 18 år Småland

18 aug 2019 kl. 23:08

Tack tack HLilja!
Jag har fått tips från annat håll också och även där föreslogs Bronssopp. Den stämmer rätt bra med andra källor från internet också, framförallt så stämmer foten. Otroligt kul om det nu faktiskt är den! Jag blir mer och mer säker.

0

Jonet

19 aug 2019 kl. 09:20

Jag tror på bleksopp eller möjligen bronssopp. Hade varit bra att se porlagret.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?