- rutsopp (x. chrysenteron) eller falsk rutsopp (x. porosporus)?
Den falska har jag påträffat t.o.m. i ren granskog i Uppland - och säger jag ren, så är den ren - skog är/var min arbetsmiljö. Har aldrig sett DEN så färgglad som din - från topp till tå. Men varför inte tala om i vilken trakt e.d. du och soppen befinner er?
Hej JanAUppsala
Dessa hittades i parkmiljö under grova lindar, Gävle.
Då bör de väl vara falska…
Är det så att de är falska eftersom de växte tillsammans med lind?
Falskhetskriterium? Nej, men finns verkligen “den äkta” så pass långt norrut? Jag vet faktiskt också, att en del mykorrhizasvampar inte bryr sig särskilt mycket om vad som står i böckerna!
Det finns långt fler arter i denna grupp än bara rutsopp och den falska rutsoppen.
Det är en art i släktet Xerocomellus eller Hortiboletus, och för att komma närmare en identifiering behövs en närmare koll på färg och färgförändringar i olika delar av svampköttet vid genomskärning. Se bifogade bilden som är tagen från denna utmärkta bok: https://boletales.com/2011/04/new-bolete-book/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.