0 909 visningar

6 svar

vilken rutsopp?

andreasnilsson

28 aug 2019 kl. 16:33

- rutsopp (x. chrysenteron) eller falsk rutsopp (x. porosporus)?

0

JanAUppsala

28 aug 2019 kl. 16:52

Den falska har jag påträffat t.o.m. i ren granskog i Uppland - och säger jag ren, så är den ren - skog är/var min arbetsmiljö. Har aldrig sett DEN så färgglad som din - från topp till tå. Men varför inte tala om i vilken trakt e.d. du och soppen befinner er?

0

andreasnilsson

28 aug 2019 kl. 17:04

Hej JanAUppsala

Dessa hittades i parkmiljö under grova lindar, Gävle.

0

JanAUppsala

28 aug 2019 kl. 17:42

Då bör de väl vara falska…

0

andreasnilsson

28 aug 2019 kl. 18:02

Är det så att de är falska eftersom de växte tillsammans med lind?

0

JanAUppsala

28 aug 2019 kl. 19:45

Falskhetskriterium?  Nej, men finns verkligen “den äkta” så pass långt norrut? Jag vet faktiskt också, att en del mykorrhizasvampar inte bryr sig särskilt mycket om vad som står i böckerna!

2

Michael Krikorev

28 aug 2019 kl. 22:12

Det finns långt fler arter i denna grupp än bara rutsopp och den falska rutsoppen.

Det är en art i släktet Xerocomellus eller Hortiboletus, och för att komma närmare en identifiering behövs en närmare koll på färg och färgförändringar i olika delar av svampköttet vid genomskärning. Se bifogade bilden som är tagen från denna utmärkta bok: https://boletales.com/2011/04/new-bolete-book/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone