0 4879 visningar

6 svar

Trattkantareller?

Ss

21 sep 2019 kl. 17:14

Hittat dessa utanför Örebro. Är osäker på om de som är mer orangea är trattisar? De har en aning mörkare hatt och är mer åt det orangea hållet nertill. Hittat bland mossa/ormbunkar/buskage.

0

gitto

21 sep 2019 kl. 17:29

De blekare är rödgul trumpetsvamp - så GRATTIS! De är en av mina absoluta favoritsvampar. Gå ut och leta mer, och torka dem inte, utan stek dem färska är mitt råd.

Man ser skillnaden på trattkantarell och rödgul trumpet genom att åsarna (alltså de utstående ränderna under hatten) är mycket tydligare på trattkantarell. Ser den ut som trattkantarell men åsarna påminner mer om fingertoppar som har varit i badet för länge är det rödgul trumpet. Det är bara att gratulera!

0

HLilja

21 sep 2019 kl. 17:31

På de två första bilderna ser jag enbart rödgul trumpetsvamp och på den sista bilden både trattkantareller och trumpet.

0

JanAUppsala

21 sep 2019 kl. 17:34

Ja, men också en del gul trumpetsvamp, ännu bättre!  På de första två bilderna bara rödgul trumpet. Då vet du skillnaden!

0

Ss

21 sep 2019 kl. 17:42

Ah! Tackar för snabbt svar! Vad kul! Blev rädd att det inte var någon matsvamp då jag hittat massor av den men då vet jag. Och det stämmer, på tredje bilden har jag lagt några trattisar bredvid. Tack igen allihopa :)

0

Ss

21 sep 2019 kl. 18:10

Kan man förvälla rödgul trumpetsvamp? Eller är det bättre att torka? Blev mer än vad jag trodde så vi kan inte äta alla idag :P

0

HLilja

21 sep 2019 kl. 19:08

De är jättebra att torka! Torkar snabbt utan tork, klyv dem bara i två delar och lägg dem glest o luftigt. Jag brukar breda ut dem i en finmaskig trådkorgsback.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone