De blekare är rödgul trumpetsvamp - så GRATTIS! De är en av mina absoluta favoritsvampar. Gå ut och leta mer, och torka dem inte, utan stek dem färska är mitt råd.
Man ser skillnaden på trattkantarell och rödgul trumpet genom att åsarna (alltså de utstående ränderna under hatten) är mycket tydligare på trattkantarell. Ser den ut som trattkantarell men åsarna påminner mer om fingertoppar som har varit i badet för länge är det rödgul trumpet. Det är bara att gratulera!
På de två första bilderna ser jag enbart rödgul trumpetsvamp och på den sista bilden både trattkantareller och trumpet.
Ja, men också en del gul trumpetsvamp, ännu bättre! På de första två bilderna bara rödgul trumpet. Då vet du skillnaden!
De är jättebra att torka! Torkar snabbt utan tork, klyv dem bara i två delar och lägg dem glest o luftigt. Jag brukar breda ut dem i en finmaskig trådkorgsback.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.