0 5469 visningar

11 svar

Är det en Sprängticka - chaga?

Peteram

2 aug 2020 kl. 21:19

Hej,

Jag fann denna svamp på en fallen björk. Jag tror mycket väl att det är en sprängticka. Men vill vara säker.

Den är ganska spröd, lite mjölaktig, orange, man kan även se björken bark kvar på just denna but.

Funnen i Göteborg, blandskog gran och björk, precis vid stranden till en liten dy-sjö.

Finns det tickor som är giftiga?

Peter

0

Tanja

2 aug 2020 kl. 23:14

Ja, det stämmer!

0

JanAUppsala

3 aug 2020 kl. 10:47

Känner inte till någon giftig, vedlevande svensk ticka, men många är oätliga av andra skäl, t.ex.garvsyreinnehåll e.d., eller konsistens, t.ex. “total otuggbarhet”. Det finns dock åtm. en riktigt god, svaveltickan, som dessutom är tämligen vanlig upp till Mälardalen!  Men den ska helst ha vuxit på något annat an ek. Den kräver dock speciell behandling/tillagning!  Googla!  Den sällsynta koralltickan är “ätbar” men inte speciellt god och bör skonas!

0

Joachim Krumlinde

3 aug 2020 kl. 12:23

Jo, det finns tickor i Sverige som är giftiga, t ex lysticka och saffransticka.

0

JanAUppsala

3 aug 2020 kl. 13:00

Javisst, de ramlade bort!

0

Peteram

3 aug 2020 kl. 14:08

Hej Tanja och Jan. Tack för era svar!

Jan, jag minns att du svarade på mitt förra inlägg också. Kul, du verkar insatt!

Jag ska googla svaveltickan, och även de som var giftiga. Det verkar inte vara många som är giftiga i alla fall.

Glömde skriva att den här sprängtickan på bilden, påminner ganska mycket om chocklad till texturen och utseendet (köttet). Häftigt.

0

Peteram

3 aug 2020 kl. 14:09

Glömde tacka dig Joachim för ditt svar, viktigt!

0

En intresserad av chaga

11 sep 2020 kl. 00:15

Man kan använda bara chaga som växer på björkar.

0

TommyD

11 sep 2020 kl. 06:15

Jag vet att sprängticka kan växa på al också, men menar du alltså att den inte går att använda. och i så fall varför inte?

Om man vill använda sprängticka till te till exempel så ska man bara plocka från levande träd. Annars kan den ha börjat ruttna. Och att din är som choklad i texturen låter inte riktigt som det ska. Sen är det vikgit att torka den snabbt annars kan den börja mögla.

0

Är det en björkticka

Mp

27 feb 2021 kl. 19:21

Stockholms södra skärgård, växte på en död men ej nedfallen björk 100 m från vattnet

0

ojoevgkojg

8 mar 2021 kl. 10:46

jag hade hört att koralltickan är mycket god men bör inte plockas pga sällsynthet och har ett medicinskt intresse. kan vara en smaksak

0

D.A

29 jan 2023 kl. 11:16

Värmlands län Karlstads kommun

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?