Nybörjare i svampskogen och behöver lite hjälp och vägledning. Har plockat dessa i mossig blandskog. I Norrbotten. Piteåtrakten. Tycker de är lite för bleka för att vara kantarell?
Det är inte kantarell. Kantarell har inte skivor utan åsar. Färgen och formen är också anorlunda. Jag rekomenderar dig att köpa en bra svampbok. När en svamp ska identifieras så ska alla kännetecken uppfyllas.
Mitt tips: Köp gärna några kantareller i olika storlekar i butik och titta noga på dem. Köp också en champinjon och studera skillnaden mellan champinjonens skivor och kantarellens åsar.
Plus såklart en bra svampbok, jag brukar rekommendera Nya Svampboken av Holmberg och Marklund. I början av svampböcker brukar det också stå vilka karaktärer på en svamp man brukar titta efter när man artbestämmer, läs det kapitlet noggrant. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.