2 2858 visningar

8 svar

Är detta sidenticka?

nisse

11 okt 2020 kl. 18:32

Hittad i svealand innerland i björkfält med gallrade björkkvistar, finns granar och tallar runtomkring.
Växer på björkstam.

Kan detta vara sidenticka. Går det att göra ett te av denna så som med björkticka?

1

nisse

11 okt 2020 kl. 18:37

undersidan

2

identifikations tips

nisse

12 okt 2020 kl. 12:10

Efter att ha läst flera artiklar och identifikations tecken och flertal youtube videor konstaterar jag att detta är Sidenticka(Tarmetes versicolor)(Turkey tail)

Denna sida var tydlig och direkt på identifikation:
https://www.mushroomexpert.com/trametes_versicolor.html

Denna video är bästa sammanfattning och visuella presentation av denna svamp sort samt liknande arter :
https://www.youtube.com/watch?v=tvOvKc4jqBY&list=PLIz6156xZlOTxz_Ct08qswKGx5zJ_719N&index=11

Te är typisk gjord med koktvatten, dela upp sidentickan och häll det kokande vattnet över och låt sitta i 20min till 1h. Vissa simmrar svampen i kastrull med vatten i cirka 1h.

0

TommyD

13 okt 2020 kl. 15:01

Jag tycker att det mer liknar zonticka.

0

nisse

14 okt 2020 kl. 19:21

Är zonticka ätlig?
Vilka karaktärsslag ser du som gör att detta är zonticka

0

TommyD

15 okt 2020 kl. 10:03

Färgdifferansen mellan de olika zonerna brukar vara mer framträdande hos sidenticka, mer mörka till svarta nyanser. Hos zontickan brukar färgerna vara med “dämpade”. Men tro inte att jag har facit.

0

TommyD

15 okt 2020 kl. 10:45

Tror inte någon är så intresserad av att äta den. För mycket “al dente”. Om den sen är giftit? Vet inte, har hört flera säga att man inte känner till några giftiga tickor. Jag skulle inte chansa att det verkligen stämmer.

0

Joachim Krumlinde

15 okt 2020 kl. 12:38

Jo det finns giftiga tickor (t ex lysticka) men dit hör inte sidenticka.

0

nisse

15 okt 2020 kl. 22:55

Tack för era insikter, plockade den mer klassiska gråa med zoner sidenticka samma dag och lät dessa vara då jag var osäker.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?